|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KLKS / BDEL2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KLKS
/
BDEL2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Srovnávací dějiny literatury II
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
32 / 40
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
KLKS/DELI2
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
KLKS/BDEL1
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
ANO
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Základní kurs srovnávacích dějin literatury se zaměřuje na hlavní směry a umělecké programy evropského kulturního prostoru v 20. století. Usiluje o prezentaci děl v historicko-společenských souvislostech a o pěstování dovednosti interpretace a komparace.
|
Požadavky na studenta
|
Seminář:
- účast v seminářích - 80%
- vypracování ústního referátu /komparatistická interpretace/
Referát:
struktura podle zadání čtenářských zápisků + pokusit se o komparaci děl
své úvahy v referátu podkládat ukázkami, dokazovat tvrzení z textu
ne životopis autora
přednesený referát, ne čtený, možno nahlížet do zápisků
přinést ukázku dle vlastního výběru (pokud je to v čítance, pak ne tu z čítanky), buď tištěnou do dvojice nebo k promítnutí
Ke zkoušce si student přinese
poznámky z četby 26 povinných titulů světové literatury 19. století a 20. století a výpisky z celkem dvanácti relevantních odborných studií (šest studií za každý semestr)
Zadání čtenářských zápisků (viz VODIČKA, F. a kol. Svět literatury I., druhá kapitola, BDEL1):
Žánr, kompozice, jazyk, hledisko, téma, celková idea díla
Při vypracování individuálních četnářských deníků student dodržuje harmonogram. Pro formulaci vlastního textu není dovoleno použít umělou inteligenci.
Seznam doporučené odborné literatury BDEL1 a BDEL2
Zkouškové okruhy:
1. Romantismus
2. Realismus a naturalismus, vznik a rozvoj psychologického románu
3. Nové evropské umělecké směry přelomu 19. a 20. století
4. Vývoj poezie od romantismu po přelom 19. a 20. století
5. Symbolismus a moderní román v první polovině 20. století
6. Avantgarda (expresionismus, futurismus, dada, surrealismus); francouzský nový román; experimenty s formou od 60. let 20. století
7. Literární reflexe obou světových válek (válečná literatura, ztracená generace v americké literatuře, lágrová literatura)
8. Humanismus v meziválečné literatuře; tradicionalismus v moderní době
9. Existencialismus
10. Literatura společenské revolty (rozhněvaní mladí muži; beat generation; společensky angažovaná poezie, próza, drama)
11. Středoevropská literatura (nostalgie a literatura, středoevropská groteska, reflexe válečné zkušenosti, etnických čistek a totalitních režimů ve středoevropských literaturách)
12. Literatura a totalitní režimy (samizdat, exil, cenzura, autocenzura, utopie a dystopie)
13. Proměny světového dramatu a divadelní scény (drama romantismu, proměny dramatu konce 19. století, avantgarda, epické divadlo, existenciální drama, absurdní drama, dramatici generace rozhněvaných mladých mužů, groteskní podoba absurdního divadla, spílání publiku)
14. Postkoloniální literatura a magický realismus; podoba postmoderní literatury a její předchůdci
15. Labyrint populární literatury (romance, western, horor, thriller, detektivka, science fiction, komiks, fantasy)
Ke zkoušce s sebou přineste čtenářské zápisky a seznam četby ze světové literatury od počátků romantismu.
|
Obsah
|
Přednáška:
Nástup avantgard
Humanita v literatuře 20. století
Existenciální literatura
Absurdita a groteska
Literatura a exil
Literatura střední a východní Evropy
Postmoderna
Seminář: Trénink dovednostní strukturovaně pracovat s literárním textem. Analýza textu a schopnost doložit sledované jevy ukázkami.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Pechar, Jiří. Dvacáté století v zrcadle literatury. Praha: Filosofia, 1999. ISBN 80-7007-124-9.
-
Základní:
Auerbach, Erich. Mimesis : zobrazení skutečnosti v západoevropských literaturách. Praha: Mladá fronta, 1968.
-
Základní:
Vodička, Felix. Svět literatury. Praha. 1992.
-
Rozšiřující:
BLOOM, Harold. Kánon západní literatury. Knihy, které prošly zkouškou věků. Praha, 1999.
-
Doporučená:
Papoušek, Vladimír. Dějiny nové moderny : česká literatura v letech 1905-1923. Praha: Academia, 2010. ISBN 978-80-200-1792-5.
-
Doporučená:
Papoušek, Vladimír. Chór a disonance: česká literatura 1947-1963. Praha. 2022.
-
Doporučená:
POSLEDNÍ, Petr. Jiný Conrad.. 2016.
-
Doporučená:
KUPCOVÁ, Helena. Literární Evropou II: 20. století. Praha. 2010.
-
Doporučená:
M. Hilský:. Modernisté. Eliot, Joyce, Woolfová, Lawrence.. Praha Torst, 1995.
-
Doporučená:
HILSKÝ, M.; ZELENKA, J. Od Poea k postmodernismu. Praha: Odeon a H&H, 1993.
-
Doporučená:
NAGY, Ladislav. Palimpsesty, heterotopie a krajiny. Historie v anglickém románu posledních desetiletí. Praha, 2016.
-
Doporučená:
Poslední, Petr. Polské literární symboly. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003. ISBN 80-7041-521-5.
-
Doporučená:
Svatoň, Vladimír. Román v souvislostech času : úvahy o srovnávací literární vědě. Praha: Malvern, 2009. ISBN 978-80-86702-49-0.
-
Doporučená:
PAVELKA, J.; POSPÍŠIL, I. Slovník epoch, směrů, skupin a manifestů.. Brno, 1993.
-
Doporučená:
Macura Vladimír. Slovník světových literárních děl 1-2. Praha, 1989.
-
Doporučená:
HILSKÝ, M;. Současný britský román. H&H a FFUK, Praha, 1991.
-
Doporučená:
Poslední, Petr. Taktika přepisu : polští autoři v časopise Světová literatura. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2013. ISBN 978-80-7465-071-0.
-
Doporučená:
Poslední, Petr. Zápas s Leviatanem : polská literatura v letech 1970-1990. Praha: Euroslavica, 2011. ISBN 978-80-85494-95-2.
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Domácí příprava na výuku
|
32
|
Příprava prezentace (referátu)
|
30
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Samostatná kritická četba
|
32
|
Příprava na zkoušku
|
30
|
Celkem
|
150
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Absolventi kursu by měli být schopni interpretovat literární text a mít přehled o kontextu evropské literatury; získávají vědomosti a dovednosti plně využitelné k interpretaci aktuálně vydávaných textů české a světové literatury. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Nácvik dovedností
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Posouzení zadané práce
|
|
|
|