|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KLKS / BSCL2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KLKS
/
BSCL2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Vybrané kapitoly ze starší české lit.
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Vybrané kapitoly ze starší české literatury v evropském kontextu II
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
29 / 40
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
KLKS/STCL
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
KLKS/BCL20
a KLKS/BCL19
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
ANO
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student si osvojí klíčové vývojové etapy české literatury od počátků až po 18. století. Semináře jsou věnovány četbě klíčových dobových textů, jejich interpretaci. Student se naučí interpretovat dobový text v historické perspektivě a s ohledem na dobový způsob vnímání textu. Součástí výuky je týmová seminární práce a její prezentace.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky na seminární práce BSCL1,2:
1. Nejméně 3 odborné zdroje
2. Rozsah minimálně 5 normostran textu (plus seznam použité literatury a pramenů)
3. Rozvržení:
Úvod - diskuse nad dostupnými prameny a odbornou literaturou a formulace otázky, deklarace zvolené metody pro zodpovězení výzkumné otázky
Vlastní text - aplikace použité metodologie s přihlédnutím k dosavadní literatuře, argumentované vyjádření vlastního úhlu pohledu
Závěry vyplývající z diskuse
4. Při práci s edicí pramenného textu nezapomeňte věnovat pozornost edici, s níž budete pracovat, tj.
na základě ediční poznámky popište také
a) pramen (rukopis, tisk), z nějž je edice vytvořena
b) ediční zásady použité při editování textu, s nímž pracujete
|
Obsah
|
Navržená témata seminárních prací:
1. Pravidla pro trubadurskou lyriku a jejich realizace v proměnách času:
Přečkám všechny přísné stráže, Dřevo se listem odievá, Tristan a Isalda
Shakespeare: Romeo a Julie II.2 (balkonová scéna)
Základní literatura:
ČERNÝ, Václav. Staročeská milostná lyrika a další studie ze staré české literatury.
JALUŠKA, Matouš. Dvorná hra a vysoká láska: uvedení k trubadúrskému zpěvníku. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2018
2. Svatý Václav a symbolika jeho příběhu v rukopisech a tiscích
Srv. Jan Tanner: Svatá cesta z Prahy do Staré Boleslavě (nebo týž: Život a sláva sv. Václava)
Základní literatura: BAHNÍK, Petr a kol. Svatý Václav a návrat k českému národnímu povědomí. Praha, 2020.
3. Obrana, stížnost, pláč a křik v české literatuře.
Jeremiášův pláč, Komenského Kšaft a Balbínova Obrana a v kontextu české literární kultury
Základní literatura: PRAŽÁK, Albert. Národ se bránil: obrany národa a jazyka českého od nejstarších dob po přítomnost. Praha, 1945.
4. Alegorie a duchovní epos. Komenského Labyrint a Danteho Božská komedie
POKORNÝ, Martin, ed. Čtení o Dantovi Alighierim: prostory, postavy a slova. Praha, 2016.
K alegorickému výkladu též:
MANGUEL, Alberto. Chybějící první stránka in Týž: Dějiny čtení. Překlad Olga Trávníčková. Brno, 2012. ISBN 978-80-7294-714-0. 116-118
5. Symbolika barev ve (starší) literatuře
Píseň písní, staročeská legenda o svaté Kateřině a Rimbaudův Opilý koráb
PULKRÁBEK, Jan. Můj milý je běloskvoucí i červený: k literárním předlohám Života svaté Kateřiny. Slovo a smysl, 2006, 3(5), s. 100-108. ISSN 1214-7915. Dostupné také z: http://slovoasmysl.ff.cuni.cz/node/100.
P. Poslední: Rimbaudovy tajemné barvy. Tahy 19-20.
6. Cestopis ve starší české literatuře
Např. HARANT Z POLŽIC A BEZDRUŽIC, Kryštof a Hana BOČKOVÁ. Putování, aneb, Cesta z Království českého do města Benátek, odtud po moři do Země svaté, Země jůdské a dále do Egypta a velikého města Kairu. Praha: Nadační fond Česká knižnice, 2017 apod.
- srovnání vybraného aspektu s jiným cestopisem (například itinerář, popis Jeruzaléma, způsob vyprávění, cíl cesty)
LITERATURA: HOJDA, Zdeněk a CHODĚJOVSKÁ, Eva. Heřman Jakub Černín na cestě za Alpy a Pyreneje. I., Kavalírská cesta českého šlechtice do německých zemí, Itálie, Francie, Španělska a Portugalska. Praha, 2014.
7. Žánr polemiky, sporu a výkladu ve starší české literatuře
Podkoní a žák; Václav, Havel a Tábor; Spor duše s tělem; Tkadleček; Labyrint ad.
http://invenio.nusl.cz/record/389555
8. Žánr dialogické stížnosti: Kniha Jobova, Tkadleček a Komenského Truchlivý
NIKLESOVÁ, Eva. Dialogy zoufalců: poetika a struktury: (dialogické texty o smyslu lidské existence v nejstarších světových literaturách a v literaturách středoevropského areálu). Brno, 2016. Dostupné také z: https://digilib.phil.muni.cz/handle/11222.digilib/135787.
9. Alegorická skladba Loutna česká A. V. Michny z Otradovic
TICHÁ, Zdeňka. Adam Václav Michna z Otradovic. Praha, 1976.
ŠKARKA, Antonín a LEHÁR, Jan, ed. Půl tisíciletí českého písemnictví: výbor [z díla]. Praha, 1986.
10. Erbovní pověst jako součást českých kronik
Dalimil, Hájek, Balbín, Paprocký
11. Rytířský román a jeho varianty
Ílias, Kronika Trojánská, Cervantes: Důmyslný rytíř
MAREŠOVÁ, Jaroslava, ed. a kol. S
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
LEHÁR, J., STICH, A., JANÁČKOVÁ, J., HOLÝ, J. Česká literatura od počátků k dnešku. Praha, 1998.
-
Základní:
Lehár (ed.). Česká středověká lyrika. Praha, 1990.
-
Základní:
VAŠICA, Josef. Literární památky epochy velkomoravské. Praha, 2014.
-
Základní:
ČERNÝ, Václav. Úvod do literární historie.. Praha, 1993.
-
Základní:
Hrabák, Josef. Výbor z české literatury doby husitské.
-
Základní:
Hrabák, Josef. Výbor z české literatury od počátků po dobu Husovu.
-
Rozšiřující:
J. Hrabák (red.). Dějiny české literatury I. Praha, 1959.
-
Rozšiřující:
CURTIUS, Ernst Robert. Evropská literatura a latinský středověk. Praha, 1998.
-
Rozšiřující:
Auerbach, Erich. Mimesis : zobrazení skutečnosti v západoevropských literaturách. Praha: Mladá fronta, 1968.
-
Doporučená:
MANUSCRIPTORIUM - digitální databáze NKČR. Praha.
-
Doporučená:
DITTMANN, Robert et al. Studie k moderní mluvnici češtiny. 3, Čeština a dějiny.. Olomouc, 2013. ISBN 978-80-244-3549-7.
-
Doporučená:
ČERNÝ, Václav. Studie ze starší světové literatury. Praha, 1969.
-
Doporučená:
kol. Vokabulář webový. Praha.
-
Doporučená:
CUŘÍN, František. Vývoj spisovné češtiny. Praha, 1985.
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Domácí příprava na výuku
|
26
|
Příprava na zkoušku
|
30
|
Projekt týmový
|
30
|
Příprava prezentace (referátu)
|
30
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
142
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Aktivní účast, nejvýše 3 absence za semestr.
Průběžná četba zadávaných textů, vypracování seminární práce na téma zvolené v předmětu BSCL1.
|
Získané způsobilosti |
Absolvent předmětu bude seznámen se základními teoretickými a metodologickými problémy oboru literární historie. Dále získá přehled o nejdůležitějších vývojových etapách slovesné kultury na našem území. Takto získaná způsobilost by měla podporovat schopnost kritické recepce děl české literatury daných období a samostatného uvažování o komplexních sociokulturních souvislostech.
Absolvent prokáže schopnost kritického přístupu k materiálu aktivním podílem na seminární práci, která prokáže schopnost bádat, pracovat se starým textem i příslušnou odbornou literaturou a prezentovat své výsledky ústně a písemně způsobem, který odpovídá kritériím kladeným na vysokoškolské odborné seminární písemné práce.
|
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Projekce
- Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Hodnotící metody |
- Posouzení zadané práce
- Analýza výkonu studenta
- Obhajoba vlastního projektu
|
|
|
|