|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KLKS / BSTYL
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KLKS
/
BSTYL
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Stylistika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 40
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
17 / 17
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
KLKS/STYLI
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je poskytnout informace o současných vývojových tendencích v normě a kodifikaci českého jazyka, o projevech těchto tendencí v různých stylových oblastech (v běžně dorozumívací, konverzační a rétorické, žurnalistické, teoreticky i prakticky odborné, esejistické, umělecké), v širokém spektru komunikačních situací, v podobě mluvené i psané.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky:
účast na seminářích alespoň 75%
plnění zadaných úkolů a aktivní práce v seminářích
Průběh zkoušky:
Ústní zkouška bude spojovat teoretické poznatky (viz přednáškové okruhy a povinná studijní literatura) a praktické interpretační dovednosti (analýza úryvku předloženého textu).
Student prokáže hlubší znalost některého okruhu z doporučené literatury podle vlastního výběru.
Při plnění úkolů není povoleno využívat umělou inteligenci.
|
Obsah
|
Přednášky:
Místo stylistiky v rámci komunikativně a textově pojaté lingvistiky. Základní pojmy stylistiky, především pojem stylu a různých stupňů jeho zobecnění.
Stylotvorné činitele a odraz jejich působení v jazykových projevech. Klasifikace nadindividuálních stylů.
Proměny stylů v současné komunikaci I.
Proměny stylů v současné komunikaci II.
Text/komunikát a jeho vlastnosti (koheze, koherence, intencionalita, akceptabilita, informativnost, situativnost, intertextualita).
Prostředky podílející se na výstavbě textů/komunikátů.
Slohové postupy a útvary. Horizontální a vertikální členění textu.
Subjektová problematika textu, způsoby formování tématu, zobrazování a jazykového vyjadřování časoprostorových vztahů, stylizování komunikace.
Útvary národního jazyka (prestižnost, "bilingvismus" českých mluvčích, přepínání kódů). Stylistická klasifikace slovní zásoby.
Stylové využití synonymie, antonymie, homonymie a polysémie, stylové využití obrazných pojmenování.
Stylotvorné vlastnosti paralingválních prostředků.
Slohové hodnoty prostředků slovotvorných, morfologických a syntagmatických.
Slohová charakteristika prostředků syntaktických.
Semináře:
Karel Hynek Mácha: Marinka
Jan Neruda: U Tří lilií, Přivedla žebráka na mizinu, Kam s ním?
Viktor Dyk: Krysař
Karel Čapek: Jak se dělají noviny, Hordubal
Karel Čapek: Loupežník
Vladislav Vančura: Rozmarné léto a Markéta Lazarová
Jiří Mahen: Měsíc
Jan Weiss: Dům o tisíci patrech
Jan Durych: Rekviem, povídky Kurýr a Valdice
Jakub Deml: Zapomenuté světlo a Hrad smrti
Karel Šiktanc: pohádky Král kamenné srdce, Královna s vlčí tváří, Nejčernější les, Svatojánský oheň, Svatební šaty
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
DANEŠ, F. a kol. Český jazyk na přelomu tisíciletí.. Praha: Academia, 1997.
-
Základní:
ČECHOVÁ, M. a kol. Čeština - řeč a jazyk. (5 kap).. Praha: ISV, 1996.
-
Základní:
KARLÍK, Petr, ed., NEKULA, Marek, ed. a PLESKALOVÁ, Jana, ed. Nový encyklopedický slovník češtiny. Praha, 2016. ISBN 978-80-7422-480-5.
-
Základní:
Příruční mluvnice češtiny.. Praha: Lidové noviny, 1995.
-
Základní:
Čechová,M. - Krčmová,M. - Minářová,E. Současná stylistika. NLN Praha, 2008.
-
Základní:
HOFFMANNOVÁ, Jana. Stylistika mluvené a psané češtiny. Praha, 2016. ISBN 978-80-200-2566-1.
-
Doporučená:
ČMEJRKOVÁ, S. a kol. Čeština, jak ji znáte a neznáte.. Praha: Academia, 1996.
-
Doporučená:
ČMEJRKOVÁ, S., DANEŠ, F., SVĚTLÁ, j. Jak napsat odborný text.. Voznice: Leda, 1999.
-
Doporučená:
Hodrová,D. Poetika míst. Kapitoly z literární tematologie. H+H, 1997.
-
Doporučená:
Čmejrková. Reklama v češtině. Leda Praha, 2000.
-
Doporučená:
KOHOUT, J. Rétorika. Umění mluvit a jednat s lidmi.. Praha: Management Press, 1995.
-
Doporučená:
HAVRÁNEK,B.; JEDLIČKA, A. Stručná mluvnice česká.. Praha: Fortuna, 1996.
-
Doporučená:
Hoffmannová,J. Stylistika a .. Současná situace stylistiky. Trizonia Praha, 1997.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Na základě interpretací autentických textů (příp. pokusů o tvorbu stylově a žánrově určených textů vlastních) bude rozvinuta absolventova dovednost hodnotit výrazové prostředky (jazykové, slohové, výstavbové i mimojazykové) z hlediska adekvátnosti jejich užití. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Metody samostatných akcí
- Pozorování
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Posouzení zadané práce
- Analýza výkonu studenta
- Rozbor jazykového projevu studenta
- Rozbor díla tvůrčího charakteru
|
|
|
|