|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KLKS / BTELI
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KLKS
/
BTELI
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Úvod do teorie literatury
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
41 / 41
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
KLKS/TELI1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KLKS/BTUT
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Přednášky mají za úkol orientačně představit vybrané koncepty současného literárněteoretického myšlení v kontextu teorie literární kultury a v širších interdisciplinárně metodologických, historických a kulturních, estetických a mediálních souvislostech. Na některá z probíraných témat se zaměří seminární interpretační cvičení s vybranými texty české a světové literatury, přičemž dominantními metodickými oblastmi budou naratologie a topologie, praktická hermeneutika a problematika čtenářství, respektive obecný rámec literární komunikace.
|
Požadavky na studenta
|
Závěrečná zkouška bude mít podobu kritické diskuse nad okruhy zahrnutými v přednáškách a prostudovanou odbornou literaturou, která musí zahrnovat přinejmenším pět titulů, z toho tři dohodnuté a podrobně zkonspektované. Na samostatně zvolené dvě knihy studenti zpracují volně koncipovaný odborný esej v rozsahu tří až čtyř stran, jehož dialogická reflexe také proběhne během zkoušky. Seminář bude před zkouškou zakončen písemným testem ze základních pojmů poetiky, úspěšné absolvování představuje vedle stanovené docházky podmínkou přístupu k ústní části.
Pokud bude nutné přejít na distanční výuku, budou frontální a přednáškové části obsahu realizovány formou powerpointových prezentací a naskenovaných studijních materiálů. Studentům budou umožněny pravidelné konzultace prostřednictvím aplikace Skype nebo MS Teams, podle dohody může být připraven videopřenos. Závěrečné výstupy budou převedeny do podoby tematicky a problémově jasně strukturovaných esejů, k nimž bude poskytnuta podrobná zpětná vazba.
|
Obsah
|
1. Historické proměny literární kultury a různá pojetí literárnosti
2. Teorie fikčních světů jako klíčová metodologie současné literární teorie
3. Literární komunikace v mediálním kontextu, intermedialita a remediace
4. Naratologická analýza různých způsobů vyprávění, vypravěč a narativní strategie
5. Žánrové proměny v kontextu současné literární kultury, elitní a populární literatura
6. Aristotelova Poetika jako počátek západního myšlení o literatuře
7. Kořeny a charakter strukturálního a poststrukturálního přístupu k literatuře
8. Aktuální koncepty literární vědy v interdisciplinárním kontextu
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
KUDLÁČ, Antonín K. K. Anatomie pocitu úžasu. Česká populární fantastika v kulturním, sociálním a literárním kontextu.. Brno, 2016.
-
Doporučená:
JACKO, T. Autor a čtenář jako představy. Koncepty autora a čtenáře v moderním a postmoderním myšlení.. Praha, 2014.
-
Doporučená:
KRÁLIKOVÁ, A. Autorské tváře v knižních zrcadlech. Příbram, 2015.
-
Doporučená:
KUDLÁČ, Antonín K. K. Barvy černobílého světa. Studie o vybraných žánrech současné české populární literatury.. Pardubice, 2017.
-
Doporučená:
COHNOVÁ, D. Co dělá fikci fikcí. Praha, 2009.
-
Doporučená:
PIORECKÝ, K. Česká literatura a nová média.. Praha, 2016.
-
Doporučená:
KOL. AUTORŮ, SEDMIDUBSKÝ, M. (ed.). Čtenář jako výzva. Výbor z prací kostnické školy recepční estetiky. Brno, 2001.
-
Doporučená:
TRÁVNÍČEK, J. Čtenáři a internauti. Obyvatelé české republiky a jejich vztah ke čtení. Brno, 2011.
-
Doporučená:
WOLFOVÁ, Marianne. Čtenáři, vrať se! Mozek a čtení v digitálním světě.. Brno, 2020.
-
Doporučená:
MANGUEL, A. Dějiny čtení. Brno, 2007.
-
Doporučená:
ENGLISH, J. F. Ekonomie prestiže. Ceny, vyznamenání a oběh kulturních hodnot. Brno, 2012.
-
Doporučená:
KOBLÍŽEK, T. Fenomén fikce. Příspěvek k fenomenologii literatury.. Praha, 2010.
-
Doporučená:
HRABAL, Jiří. Fokalizace. Analýza naratologické kategorie.. Praha, 2011.
-
Doporučená:
BARTHES, R. Fragmenty milostného diskursu. Červený Kostelec, 2008.
-
Doporučená:
MORETTI, F. Grafy, mapy, stromy. Abstraktní modely literární historie. Praha 2014.. Praha, 2014.
-
Doporučená:
DOLEŽEL, L. Heterocosmica. Fikce a možné světy. Praha, 2003.
-
Doporučená:
DOLEŽEL, L. Heterocosmica II. Fikční světy postmoderní české prózy. Praha, 2014.
-
Doporučená:
KOWALCZYK, Małgorzata ? POSLEDNÍ, Petr. Horizont komparace. Česko-polské literární sousedství 1945-2005.. Červený Kostelec, 2018.
-
Doporučená:
MALÍČKOVÁ, Michaela. Intertextualita jako metóda porozumenia popkultúrnemu textu.. Nitra, 2021.
-
Doporučená:
McCLOUD, S. Jak rozumět komiksu. Praha, 2008.
-
Doporučená:
FISKE, John. Jak rozumět populární literatuře. Praha, 2017.
-
Doporučená:
KOTEN, J. Jak se fikce dělá slovy. Brno, 2013.
-
Doporučená:
BLOOM, H. Kánon západní literatury. Knihy, které prošly zkouškou věků. Praha, 1999.
-
Doporučená:
DOLEŽEL, L. Kapitoly z dějin strukturální poetiky. Od Aristotela k Pražské škole. Brno, 2000.
-
Doporučená:
TRÁVNÍČEK, J. Knihy a jejich lidé?a jejich čtenářské biografie. Brno, 2013.
-
Doporučená:
TRÁVNÍČEK, J., ŠIMEČEK, Z. Knihy kupovati. Dějiny knižního trhu v českých zemích. Praha, 2014.
-
Doporučená:
CULLER, J. Krátký úvod do literární teorie. Brno, 2002.
-
Doporučená:
NUNNING, A. Lexikon teorie literatury a kultury. Koncepce, osobnosti, základní. Brno, 2006.
-
Doporučená:
FOŘT, B. Literární postava. Vývoj a aspekty naratologických zkoumání. Praha, 2008.
-
Doporučená:
MORRISová, P. Literatura a feminismus. Brno, 2000.
-
Doporučená:
ŠEBEK, Josef. Literatura a sociálno. Bourdieu, Williams a jejich pokračovatelé.. Praha, 2019.
-
Doporučená:
BUBÍKOVÁ, Š. Literatura v Americe, Amerika v literatuře. Proměny amerického literárního. Červený Kostelec, 2008.
-
Doporučená:
POSLEDNÍ, P. Měřítka souvislostí. Česká a polská literární kultura po roce 1945. Praha, 2000.
-
Doporučená:
LAKOFF, G., JOHNSON, M. Metafory, kterými žijeme. Brno, 2002.
-
Doporučená:
HODROVÁ, D. Místa s tajemstvím. Praha, 1994.
-
Doporučená:
TRAILLOVÁ, N. H. Možné světy fantastiky. Vznik paranormální fikce. Praha, 2011.
-
Doporučená:
BARTHES, R. Mtyologie. Praha, 2004.
-
Doporučená:
ECO, U. Mysl a smysl. Sémiotický pohled na svět. Břeclav, 2000.
-
Doporučená:
HODROVÁ, D. ?na okrajI chaosu?Poetika literárního díla 20. století. Praha, 2001.
-
Doporučená:
HORSKÝ, Jan ? ŠUCH, Juraj. Narace a (živá) realita.. Praha, 2012.
-
Doporučená:
RYANOVÁ, Marie-Laure. Narativ jako virtuální realita. Imerze a interaktivita v literatuře a elektronických médiích.. pRAHA, 2015.
-
Doporučená:
DOLEŽEL, L. Narativní způsoby v české literatuře.. Praha, 2014.
-
Doporučená:
BÍLEK, P. A., HRABAL, J,, KUBÍČEK, T. Naratologie. Strukturální analýza vyprávění.. Praha, 2013.
-
Doporučená:
ECO, U. O literatuře. Praha, 2004.
-
Doporučená:
MÜLLEROVÁ, Lenka. Paratexty a česká nakladatelství. Knižní strategie v 90. Letech 20. století. Ústí nad Orlicí, 2010.
-
Doporučená:
JOHNS, A. Pirátství. Boje o duševní vlastnictví od Gutenberga po Gatese. Brno, 2013.
-
Doporučená:
BRUKNER, J,, FILIP, J. Poetický slovník. Praha, 1997.
-
Doporučená:
BOSZORÁD, Martin. Pragmatika (literárnej) mystifikácie.. Nitra, 2021.
-
Doporučená:
BOURDIEU, P. Pravidla umění. Vznik a struktura literárního pole. Brno, 2010.
-
Doporučená:
BACHTIN, M. M. Román jako dialog. Praha, 1980.
-
Doporučená:
ŠIDÁK, P. MULLER, R. Slovník novější literární teorie. Praha, 2012.
-
Doporučená:
GROENSTEEN, T. Stavba komiksu. Brno, 2005.
-
Doporučená:
ECO, U. Šest procházek literárními lesy. Přednášky na Harvardově univerzitě. Olomouc, 1997.
-
Doporučená:
ŠTOCHL, M. Teorie literární komunikace. Praha, 2005.
-
Doporučená:
WELLEK, R., WARREN, A. Teorie literatury. Olomouc, 1996.
-
Doporučená:
CULLER, Jonathan. Teorie lyriky.. Praha, 2020.
-
Doporučená:
GRYGAR, M. Terminologický slovník českého strukturalismu. Obecné pojmy estetiky a. Brno, 1999.
-
Doporučená:
ŠIDÁK, Pavel. Úvod do genologie. Teorie literárního žánru a žánrová krajina.. Praha, 2013.
-
Doporučená:
IBRAHIM, P., PLECHÁČ, P., ŘÍHA, J. Úvod do teorie verše. Praha, 2013.
-
Doporučená:
KUBÍČEK, T. Vypravěč. Kategorie narativní analýzy. Brno, 2007.
-
Doporučená:
TRÁVNÍČEK, J. Vyprávěj mi něco. Jak si děti osvojují příběhy. Praha - Litomyšl, 2007.
-
Doporučená:
JEDLIČKOVÁ, A., SLÁDEK, O. Vyprávění v kontextu. Praha, 2008.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Absolventi kursu budou schopni interpretovat libovolný umělecký, esejistický nebo populárně naučný text, opatřit si k jeho analýze odpovídající, metodologicky relevantní sekundární literaturu a porozumět mu v rámci jeho kulturních a historických souvislostí. Seminární textová praxe poskytuje na konkrétních příkladech obecné vhledy do sémantické konstrukce a aktuálního recepce příslušných textových sdělení, včetně jejich poučeného kritického hodnocení. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Analýza výkonu studenta
- Rozbor produktů pracovní činnosti studenta
|
|
|
|