|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KLKS / BTPS1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KLKS
/
BTPS1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Seminář tvůrčího psaní I
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
42 / 45
|
0 / 0
|
3 / 3
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KLKS/TPSA1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KLKS/BTPS2
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět se zaměřuje na rozvoj osobní kreativity a kritického myšlení v estetických, převážně literárních, příležitostně i motivačních souvislostech na pozadí tvorby textových útvarů literárního a sebereflektivního typu. Účastníci kursu budou uvedeni do aktuálních teorií tvůrčího procesu, budou seznámeni s vybranými literárními postupy, využita bude rovněž průběžná skupinová a individuální zpětná vazba. Semináře jsou zaměřeny prakticky, zároveň se však dotýkají vybraných témat ze současné literární teorie a psychologie kreativity.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínkou získání zápočtu je vedle aktivní účasti na seminářích především odevzdání autorských textů v dohodnutém počtu, žánrové podobě, rozsahu a formátu.
Pokud bude nutné přejít na distanční výuku, budou frontální a přednáškové části obsahu realizovány formou powerpointových prezentací a naskenovaných studijních materiálů. Sstudentům budou umožněny pravidelné konzultace prostřednictvím aplikace Skype nebo MS Teams, podle dohody může být připraven videopřenos. Závěrečné výstupy budou převedeny do podoby tematicky a problémově jasně strukturovaných esejů, k nimž bude poskytnuta podrobná zpětná vazba.
|
Obsah
|
1. Historie, charakter a možnosti tvůrčího psaní v interdisciplinárních souvislostech
2. Tvůrčí psaní jak zdroj motivační zpětné vazby v kontextu osobního rozvoje
3. Základní metody a techniky tvůrčího psaní a jejich praktická realizace
4. Literární inspirace v tvůrčím psaní, modelové a žánrově definované psaní
5. Paralelní texty jako nástroj vědomě intertextuální a intermediální tvůrčí práce
6. Naratologie a konkrétní vypravěčské postupy při tvorbě narativních textů
7. Sebereflektivní psaní pomocí mentálního mapování, fokalizačních seznamů aj.
8. Transdisciplinární přesahy metodologie tvůrčího psaní na pozadí současné vědy
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
BUBLANOVÁ, Alžběta ? SELZEROVÁ, Andrea. Cvičebnice tvůrčího psaní. I Shakespeare nějak začal?. Praha, 2022.
-
Doporučená:
STUDENÝ, J. Dramata jazyka. Teorie literatury a praxe tvůrčího psaní. Červený Kostelec, 2010.
-
Doporučená:
HRABAL, Jiří. Fokalizace. Analýza naratologické kategorie. Praha, 2011.
-
Doporučená:
SLAVÍČKOVÁ, Miroslava. Hrabalovy literární koláže.. Praha, 2004.
-
Doporučená:
BRAYFIELDOVÁ, C. Jak napsat bestseller... Praha, 2007.
-
Doporučená:
ZÁBRANA, J. (ed.). Jak se dělá báseň. Praha, 1999.
-
Doporučená:
VANDERMEER, Jeff. Kniha divů. Ilustrovaný průvodce světem tvůrčího psaní. Praha. 2019.
-
Doporučená:
DACEY, J. S., LENNONOVÁ, K. Kreativita. Praha, 2000.
-
Doporučená:
NEKUDA, René. Kreativní zápisník. Praha, 2017.
-
Doporučená:
BUZAN, T. Mentální mapování. Praha, 2007.
-
Doporučená:
MALÝ, R. (ed.). Metody výuky tvůrčího psaní aneb Jak se v Česku učí psát. Praha, 2013.
-
Doporučená:
KOL.:. Na stope slovám. Príručka tvorivého písania... Bratislava, 2007.
-
Doporučená:
BARTHES, R. Nulový stupeň rukopisu. Základy sémiologie. Praha, 1967.
-
Doporučená:
BERKOVÁ, Alexandra. O psaní.. Praha, 2014.
-
Doporučená:
GAJDOŠ, J. (ed.):. Od (tvořivého) psaní ke scénickému umění.. Praha, 2012.
-
Doporučená:
VERECKÁ, Tereza. Piš, nebo střelím! 365 témat na psaní pro chvíle tvůrčí nouze.. Praha, 2019.
-
Doporučená:
STUDENÝ, J. Povytažený dráp. Eseje o tvůrčím psaní.. červený Kostelec, 2016.
-
Doporučená:
DE BONO, E. Pravdu mám já, určitě ne ty (1998); Šes klobouků aneb Jak myslet (1997). Praha, 1998.
-
Doporučená:
HRDLIČKA, F. Průvodce po literárním řemesle. Základy tvůrčího psaní. Praha, 2004.
-
Doporučená:
FIŠER, Z., HAVLÍK, V., HORÁČEK, R. Slovem akcí obrazem. Příspěvky k interdisciplinaritě tvůrčího procesu. Brno, 2010.
-
Doporučená:
QUENEAU, R. Stylistická cvičení. Praha, 1994.
-
Doporučená:
MAISEL, E. Trénink kreativity. Podněty pro rozvinutí tvořivého potenciálu na celý rok. Praha, 2002.
-
Doporučená:
BRHELOVÁ, E. Tvorba dramatického textu a její pedagogické aplikace. Brno, 2006.
-
Doporučená:
CAPACCHIONE, L. Tvořivý deník pro děti. Společník pro rodiče, učitele a vychovatele.. Hodkovičky, není.
-
Doporučená:
KOŽMÍN, Z. Tvořivý sloh. Malé traktáty a malé scénáře. Praha, 1995.
-
Doporučená:
FIŠER, Z. ET AL.:. Tvůrčí psaní - klíčová kompetence na vysoké škole . Brno, 2005.
-
Doporučená:
FIŠER, Z. Tvůrčí psaní. Malá učebnice technik tvůrčího psaní. Brno, 2001.
-
Doporučená:
DOČEKALOVÁ, M. Tvůrčí psaní pro každého I-III. Praha, 2006.
-
Doporučená:
HOŠKOVÁ, K. Tvůrčí psaní pro malé spisovatele a spisovatelky.. Beno, 2013.
-
Doporučená:
FIŠER, Z. a kol. Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. Brno, 2012.
-
Doporučená:
CAMERONOVÁ, J. Umělcova cesta... Praha, 2000.
-
Doporučená:
WATTS, N. Umění psát. Praha, 1998.
-
Doporučená:
BARABÁSI, A-L. V pavučině sítí. Praha, 2006.
-
Doporučená:
FEDROVÁ, Stanislava ? JEDLIČKOVÁ, Alice. Viditelné popisy. Vizualita, sugestivita a intermedialita literární deskripce. Praha, 2016.
-
Doporučená:
JONESOVÁ, Amy. Zápletka. Umění příběhu.. Praha, 2022.
-
Doporučená:
BRADBURY, R. Zen a umění psát. Praha, 1998.
-
Doporučená:
DROIT, R.-P. 101 experimentů z každodenní filosofie. Praha, 2003.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Absolventi kursu zlepší a obohatí své vyjadřovací schopnosti, a to včetně žánrově determinovaných literárních stylizací vlastních textů, získají přehled o základních metodách rozvoje tvořivého a kritického myšlení. Naučí se využívat osobní a skupinové dynamiky v kontextu kreativní práce s inspiračními podněty nejrůznějšího druhu a v individuálně probíhajících textových realizacích obecně zaměřených zadání si osobně prožitou zkušeností ověří dosavadní vědomosti z literární teorie. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Nácvik dovedností
- Grafické a výtvarné činnosti
|
Hodnotící metody |
- Posouzení zadané práce
- Rozbor jazykového projevu studenta
- Rozbor produktů pracovní činnosti studenta
- Rozbor díla tvůrčího charakteru
- Rozhovor
|
|
|
|