|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KMF / BHIMA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KMF
/
BHIMA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Historie matematiky
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
34 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět si klade za cíl seznámit studenty s vývojem matematiky od starověkých nástrojů, přes středověkou matematiku, až po nejnovější koncepce. Důraz je přitom kladen zejména na pochopení hlavních myšlenek matematických metod a schopnost studentů metody aplikovat.
|
Požadavky na studenta
|
Maximálně 3 neomluvené absence + zápočtový test nebo zápočtový projekt
|
Obsah
|
1. Počátky matematiky - paleolit, Egypt, Mezopotámie, Babylonie. Vývoj numerace - Egypt, Babylónie, Čína, Mayové, Indie, Řecká numerace. Babylónská numerace
2. Počátky matematiky a informatiky v antice - významné osobnosti (Thalés, Pýthagorás, Sókratés, Platón, Aristotelés, ?, Apoloniós, Ératosthenés, Archimédés, Ptólemaiós, Diophantos) - Krása v matematice. Vývoj technologií v antice.
3. Vývoj teorie čísel - Pýthagorás (6. st. př. n. l.) a teorie čísel - dokonalá čísla, spřátelená čísla, prvočísla, figurální čísla - Helénistická matematika
4. Eukleidovy základy, Eukleidův algoritmus, výpočetní metody a pomůcky ve středověku.
5. Vývoj geometrie od antiky po novověk. Geometrické problémy v antickém Řecku - konstrovatelnost rovinných útvarů pomocí pravítka a kružítka
6. Zlatý řez a jeho použití od antiky k novověku, zlaté číslo, Fibonacciho posloupnost, zlatý řez v architektuře a umění.
7. Matematika ve středověku a renesanci, do počátku novověku (17. století). Řešení kvadratických, kubických a bikvadratických rovnic. První algoritmy.
8. Vývoj algebry - počátky Booleeovy algebry a George Boole. Vývoj lineární algebry, vektory, řešení soustav rovnic, G. W. Leibniz, G. Cramer, J. Sylvester a A. Cayley - pojem matice a operace s nimi
9. Vývoj matematické analýzy a použití funkcí, Isaac Newton a jeho dílo. Představa funkce a její vývoj.
10. Historie pravděpodobnosti - od Arábie a počátků permutací a kombinací přes počátky počtu pravděpodobnosti, Cardano, Pascal, Fermat, po moderní teorii pravděpodobnosti, Kolmogorov.
11. Historie statistiky: demografické studie, analýza astronomických a kartografických měření: Mayerova metoda průměrů, Boscovichova a Lambertova přímka, metoda nejmenších čtverců.
12. Matematika a informatika na konci 18. století a v 19. století. Bernard Bolzano a jeho matematické výsledky. Vývoj matematické analýzy v 19. století.
13. Zajímavé problémy matematiky 19. a 20. století: Mandelbrot - dimenze a fraktály, studium chaosu, Joseph-Marie Jacquard a tkalcovské stavy s děrnými štítky, August de Morgan a matematická indukce a další. Hilbert, Godel. Eliptické křivky.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Bečvářová, Martina. Eukleidovy Základy, jejich vydání a překlady. Praha. 2002.
-
Základní:
Bečvář, Jindřich. Matematika v proměnách věků. Praha. 2010.
-
Základní:
Bečvář, Jindřich. Matematika ve starověku - Egypt a Mezopotámie. Praha. 2003.
-
Základní:
Mačák, Karel. Tři středověké sbírky matematických úloh. Praha. 2001.
-
Základní:
Mačák, Karel. Vývoj teorie pravděpodobnosti v českých zemích do roku 1938. Praha. 2005.
-
Doporučená:
Čižmár, Ján. Dejiny matematiky: od najstarších čias po súčasnosť. Bratislava. 2017.
-
Doporučená:
Saxl Ivan, Ilucová Lucia. Historie grafického zobrazování statistických dat. Robust. 2004.
-
Doporučená:
Chmelíková, Vlasta. Zlatý řez nejen v matematice. Praha. 2011.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Student po absolvování předmětu prokazuje znalosti z historického vývoje algebry, geometrie, diferenciálního a integrálního počtu, pravděpodobnosti a statistiky. Na historických úlohách se student učí aplikovat matematické metody pro vysvětlení, popis a charakterizaci různých situací reálného života vyžadujících matematické uchopení. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody samostatných akcí
|
Hodnotící metody |
- Analýza výkonu studenta
- Obhajoba vlastního projektu
|
|
|
|