|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOS / P3HYE
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOS
/
P3HYE
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Základy hygieny a epidemiologie
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
20
[HOD/SEM]
Cvičení
10
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
10 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studující se základy hygieny životního a pracovního prostředí, hygienou výživy, problematikou toxikologie, epidemiologií infekčních a neinfekčních nemocí či problematikou rizikových faktorů životního stylu.
|
Požadavky na studenta
|
Splnění povinné účasti na cvičeních. Splnění písemného testu nebo ústního zkoušení dle rozhodnutí garanta předmětu.
|
Obsah
|
Úvod do oboru hygiena a epidemiologie. Podpora a ochrana veřejného zdraví. Hygiena výživy. Hygienické aspekty prostředí. Hygiena práce. Hygiena dětí a dorostu. Neinfekční nemoci hromadného výskytu. Význam pohybové aktivity a zdravotní prevence. Primární a sekundární prevence kardiovaskulárních onemocnění, diabetu mellitu, osteoporózy a nádorových chorob. Infekční onemocnění, preventivní opatření, dezinfekce a sterilizace. Infekce spojené se zdravotní péčí. Kouření - prevalence, rizika, odvykací programy. Problematika závislostí. Preventivní a odvykací programy.
Projekty podpory zdraví v ČR a ve světě. Alternativní výživové směry, možná rizika, sestavení stravovacího plánu. Kompenzace nadměrné či jednostranné pracovní zátěže. Programy zaměřené na prevenci nádorových onemocnění. Infekční onemocnění, preventivní opatření.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
doc. MUDr. Jindra Šmejkalová, CSc. (100%),
-
Přednášející:
MUDr. Lenka Kotingová, Ph.D. (100%),
doc. MUDr. Jindra Šmejkalová, CSc. (100%),
-
Cvičící:
MUDr. Lenka Kotingová, Ph.D. (100%),
doc. MUDr. Jindra Šmejkalová, CSc. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
HAMPLOVÁ, L. a kol. Mikrobiologie, imunologie, epidemiologie, hygiena: Pro bakalářské studium a všechny typy zdravotnických škol. Praha: Triton, 2015.
-
Základní:
ŠRÁMOVÁ, H. a kol. Nozokomiální nákazy. Praha: Maxdorf, 2013.
-
Základní:
MELICHARČÍKOVÁ, V. Sterilizace a dezinfekce. Praha: Karolínum, 2013.
-
Základní:
KOLLÁROVÁ, H. a kol. Vybrané kapitoly z epidemiologie. Olomouc: UP Olomouc, 2011.
-
Doporučená:
Státní zdravotní ústav. Manuál prevence v lékařské praxi. Dostupné z: http://www.szu.cz/manual-prevence-v-lekarske-praxi.
-
Doporučená:
NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost: současné poznatky a perspektivy léčby. 1. vyd. Praha: Portál, 2003.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Studující je schopen orientovat se v oblasti ochrany a podpory zdraví na pracovištích se zvláštním zřetelem na nemocniční hygienu. Studující se rovněž orientuje v prevenci vybraných civilizačních onemocnění. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Hodnotící metody |
-
|
|
|
|