|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOS / P5PZN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOS
/
P5PZN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Psychologie zdraví a nemoci
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
10
[HOD/TYD]
Cvičení
10
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
18 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studující se základními tématy psychologie zdraví a nemoci a možnostmi aplikace v prevenci, terapii a rehabilitaci klientů (pacientů) v rámci komplexní péče.
|
Požadavky na studenta
|
Splnění povinné účasti na přednáškách a cvičeních. Min. 80%. Splnění písemného testu. Zpracování a úspěšná obhajoba seminární práce.
|
Obsah
|
Předmět psychologie zdraví, vývoj medicínského myšlení, modely zdraví a nemoci 20. a 21. století, biopsychosociální model zdraví a nemoci. Psychosociální rizikové faktory, základní problémy psychosomatiky, komplexní léčba onemocnění. Psychosomatický pacient z pohledu salutogeneze, základní psychosomatická péče. Biopsychosociální faktory ovlivňující zdraví a nemoc, náročné situace a závažné životní události. Nemoc jako náročná životní situace, chronické onemocnění, zvládání nemoci. Metody psychologické intervence v podpoře zdraví. Skupinové intervenční programy, svépomocné skupiny v prevenci a terapii. Duševní hygiena u pomáhajících profesí, rizikové faktory. Syndrom vyhoření, chronický únavový syndrom. Chování a zdravý životní styl.
Psychosomatický pacient z pohledu salutogeneze, základní psychosomatická péče, psychologická péče o psychosomaticky nemocné. Psychologie výživy, etologické aspekty lidského potravního chování. Duševní hygiena u pomáhajících profesí, rizikové faktory. Duševní krize, akutní krize, chronická krize. Syndrom vyhoření, chronický únavový syndrom.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
FALEIDE, A. O. a kol. Vliv psychiky na zdraví. 1. vyd. Praha: Grada, 2010.
-
Základní:
TRESS, W. Základní psychosomatická péče. 1. vyd. Praha: Portál, 2008.
-
Doporučená:
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie nemoci. 1. vyd. Praha: Grada, 2002.
-
Doporučená:
FRAŇKOVÁ, S.; DVOŘÁKOVÁ, V. Psychologie výživy a sociální aspekty jídla.
-
Doporučená:
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. 1. vyd. Praha: Portál, 2001.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Studující je prakticky připraven na realizaci programů psychosociálních intervencí u vybraných rizikových skupin populace s akcentem na chování vedoucí ke zdraví. Důraz je kladen na propojení teoretických poznatků salutogeneze s výstupy do léčebně preventivní péče. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Nácvik dovedností
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|