|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPZ / P1SCL
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPZ
/
P1SCL
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Sociologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
14
[HOD/SEM]
Cvičení
7
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
39 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KOS/P1SCL
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je zprostředkovat studentům elementární informace z oboru sociologie. Pozornost je zaměřena na základní otázky obecné sociologie a na vybranou problematiku sociologie medicíny.
|
Požadavky na studenta
|
Splnění povinné 80% účasti na cvičeních, seminářích, splnění ústní zkoušky, zpracování zadané písemné práce. Zápočet je udělen za účast na cvičeních a zpracování seminární práce, v níž student aplikuje vybrané metody sociologického výzkumu. Zkouška je ústní.
|
Obsah
|
Sociologie jako vědecká disciplína, teoretická východiska. Tradiční a moderní společnost, vývoj moderní společnosti. Sociální stratifikace, pozice, status, sociální mobilita, gender. Institucionalizace jednání, sociální role. Organizované jednání, byrokracie. Společenské skupiny, teorie davů. Symbolická komunikace. Normální a patologické ve společnosti, konflikt. Sociologie medicíny, vznik, vývoj, předmět. Zdraví ze sociologického hlediska. Nemoc ze sociologického hlediska. Sociologie pacienta. Role sestry/porodní asistentky. Role lékaře.
Sociální jevy, vhodné téma k sociologickému výzkumu. Členění výzkumného procesu, projekt sociologického výzkumu. Stanovení cílů výzkumu, formulace výzkumných otázek. Metodika výzkumu. Realizace výzkumu. Analýza získaných dat. Prezentace zjištěných výsledků.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
HAMPLOVÁ, D.; BŘEZINOVÁ, K.; KLÍMOVÁ CHALOUPKOVÁ, J.; SIVKOVÁ, O. Rodina a zdraví - jejich vzájemné souvislosti. Praha: Sociologické nakladatelství, 2014.
-
Základní:
Giddens, A. Sociologie. 1. vyd. Praha: Argo, 2013.
-
Základní:
PETRUSEK, M. Základy sociologie. Praha: Akademie veřejné správy, 2009.
-
Doporučená:
JANDOUREK, J. Sociologický slovník. Praha: Portál, 2007.
-
Doporučená:
BÁRTLOVÁ, S.; MATULAY, S. Sociologie zdraví, nemoci a rodiny/Sociológia zdravia, choroby a rodiny. Martin: Osveta, 2009.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Studující si osvojí základní poznatky o sociálních vztazích v profesní a soukromé sféře života, prokáže schopnost komplexního nazírání na jevy a procesy ve společnosti ve vztahu ke zdravotnictví, zvládne aplikaci vybraných metod sociologického výzkumu v praxi. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Nácvik dovedností
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Posouzení zadané práce
|
|
|
|