|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPZ / P5SPM
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPZ
/
P5SPM
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Sociální práce s menš., cizinci a uprch.
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Sociální práce s menšinami, cizinci a uprchlíky
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
10
[HOD/TYD]
Cvičení
10
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
18 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem je seznámit studující s problematikou menšin a migrantů a relevantními koncepty vztahujícími se k tématu. Pozornost je věnována například soužití majorit s minoritami, problematice sociálního vyloučení, práci s pojmy předsudek, diskriminace, rasismus, etnocentrismus apod.
|
Požadavky na studenta
|
Splnění povinné účasti na přednáškách a cvičeních. Zpracování zápočtového úkolu. Splnění písemného testu nebo ústního zkoušení dle rozhodnutí garanta předmětu.
|
Obsah
|
Základní pojmy v problematice menšin a migrantů. Migrace v historickém i současném kontextu. Postavení a práva národnostních a etnických menšin, legislativní rámec. Etnické a národnostní menšiny na území ČR - historický vývoj, současný stav, demografický profil. Aktéři v oblasti sociální práce s menšinami a migranty v ČR. Východiska sociální práce s menšinami a migranty. Základní dilemata. Předpoklady a kompetence sociálního pracovníka v oblasti menšin a migrantů.
Xenofobie, rasové a národnostní předsudky, nacionalismus, šovinismus, egocentrismus. Extrémistická hnutí v ČR. Multikulturalismus. Kulturní a jazykové bariéry při práci s cizinci a menšinami. Azylová situace v ČR. Kulturní šok.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
TRBOLA, R.; RÁKOCZYOVÁ, M. ed. Institucionální podmínky sociální integrace cizinců v ČR. Brno: Barrister & Principal, 2011.
-
Základní:
PREISSOVÁ, A; CICHÁ, M.; GULOVÁ, L. Jinakost, předsudky, multikulturalismus: možnosti a limity multikulturní výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012.
-
Základní:
PRŮCHA, J. Multikulturní výchova. 2. vyd. Praha: Triton, 2011.
-
Základní:
HLADÍK, J. Multikulturní výchova: (socializace a integrace menšin). Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2006.
-
Základní:
PASTRŇÁK, R. Sociální práce s menšinami a migranty. 1. vyd. Opava: Optys, 2008.
-
Základní:
ŠIŠKOVÁ, T. ed. Výchova k toleranci a proti rasismu: [multikulturní výchova v praxi. Praha: Portál, 2008.
-
Doporučená:
HUBINKOVÁ, Z. Multikulturní poradenství na vysokých školách v České republice: sbírka případových studií. Praha: Oeconomica, 2011.
-
Doporučená:
PRŮCHA, J. Interkulturní psychologie: (sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů). 2. rozš. vyd. Praha: Portál, 2007.
-
Doporučená:
KUTNOHORSKÁ, J. Multikulturní ošetřovatelství pro praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2013.
-
Doporučená:
WEINEROVÁ, R. Romové a stereotypy: výzkum stereotypizace Romů v Ústeckém kraji. Praha: Karolinum, 2014.
-
Doporučená:
NAVRÁTIL, P. a kol. Romové v čes. společnosti. Praha: Portál, 2003.
-
Doporučená:
MATOUŠEK, O. Slovník sociální práce. 3. vyd. Praha: Portál, 2016.
-
Doporučená:
BĚLOHRADSKÝ, V. Společnost nevolnosti. Eseje z pozdější doby. Praha, 2007.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Studující má základní přehled o národnostních menšinách a etnických skupinách žijících v České republice a zná některé přístupy a metody sociální práce s příslušníky menšin. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Nácvik dovedností
|
Hodnotící metody |
-
|
|
|
|