|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRP / NSPRI
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRP
/
NSPRI
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Spojité řízení
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
21 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KRP/INAR1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s matematickými modely lineárních dynamických systémů ve spojité oblasti (formy popisu, vlastnosti, identifikace), uzavřeným regulačním obvodem (vlastnosti, stabilita a bezpečnost, kvalita). Dále s regulátory s pevnou strukturou (PID vlastnosti, modifikace a nastavení) a s vybranými složitějšími regulátory (PA, LQ) vycházejícími z lineárního dynamického modelu (princip návrhu, vlastnosti, volba parametrů).
|
Požadavky na studenta
|
Student musí vykonat ústní zkoušku.
|
Obsah
|
Témata přednášek po týdnech semestru
1. Úvod: systém (struktura, chování, popis), automatické řízení (ovládání, regulace a řízení, dopředná a zpětná vazba, stabilita a kvalita), pomocné nástroje (MATLAB/SIMULINK)
2. Matematické modely (statické a dynamické systémy, systémy s rozloženými parametry, časově invariantní systém, ustálený stav, statická charakteristika, dopravní zpoždění), matematické modelování, lineární model a linearizace
3. Laplaceova transformace, definice, vlastnosti, slovník
4. Lineární diferenciální rovnice, řešení s využitím LT, přenos, bloková algebra
5. Lineární modely jedno a vícerozměrné, autonomnost a invariantnost, vstupně/výstupní a stavový popis, charakteristiky systému v časové a frekvenční oblasti.
6. Stavový popis, převod mezi vstupně výstupním a stavovým popisem, pozorovatel stavu
7. Stabilita lineárních dynamických systémů (diferenciální rovnice, přenos, stavový popis)
8. Uzavřený regulační obvod, stabilita a kvalita, kritické zesílení a perioda, amplitudová a fázová bezpečnost.
9. Regulátory s pevnou strukturou (PID), typy, vlastnosti, modifikace (2DOF, filtrace der. složky, anti windup)
10. Metody nastavení PID (z přechodové charakteristiky, z kritických hodnot, z aproximačních přenosů)
11. Princip návrhu regulátoru algebraickým přístupem (diofantická rovnice, asymptotické sledování žádané)
12. Princip návrhu stavového regulátoru (základní úloha, Riccatiho rovnice, konečný a nekonečný interval)
13. LQ regulátor, sledování žádané, princip LQG regulátoru (estimace stavu za přítomnosti šumu - Kalmanův filtr)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
V případě mimořádných opatření bude výuka probíhat vzdáleně s využitím programu MS Teams v době dle rozvrhu. Účast na schůzkách v MS Teams je ekvivalentní účasti na přednáškách a cvičeních.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Balátě, Jaroslav. Automatické řízení. Praha: BEN - technická literatura, 2004. ISBN 80-7300-148-9.
-
Základní:
VÍTEČKOVÁ, M., VÍTEČEK, A. Základy automatické regulace. VŠB TU Ostrava, 2008. ISBN 978-80-248-1924-2.
-
Doporučená:
Mikléš, J., Fikar, M. Modelovanie, identifikácia a riadenie procesov I.. Bratislava, 1999. ISBN 80-227-1289-2.
-
Doporučená:
Dorf, Richard C. Modern control systems. Menlo Park: Addison-Wesley, 1998. ISBN 0-201-30864-9.
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Semestrální práce
|
35
|
Domácí příprava na výuku
|
50
|
Příprava na zkoušku
|
30
|
Účast na výuce
|
65
|
Celkem
|
180
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Předpokládají se znalosti z matematiky a fyziky v rozsahu základního kurzu vysokoškolské matematiky.
|
Získané způsobilosti |
Student po absolvování předmětu prokazuje základní znalosti z matematického modelování a návrhu regulátorů. Umí vytvořit a pracovat s matematickým popisem lineárních dynamických systémů. Je schopen navrhnout a nastavit regulační obvody jak s regulátory typu PID, tak i se složitějšími regulátory. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Demonstrace
- Laborování
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Posouzení zadané práce
- Rozhovor
|
|
|
|