|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSKA / BTET
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSKA
/
BTET
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Teorie etnicity
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
19 / 20
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KSKA/TEET
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
KSKA/BMEFI
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
ANO
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kruzu je přiblížit studentům vývoj teorií, přístupů a paradigmat, stejně jako vývoj společenského chápání toho, co dnes označujeme jako etnicitu, za účelem relativizace a perspektivizace tohoto fenoménu současnosti.
Etnicita je komplexní pojem, který se dostal do popředí akademického zájmu až od 70. let 20. století a v současnosti se jedná o jeden z nejvýznamnějších socio-kulturních fenoménů. Etnicita je v mnoha případech zaměňována za jiné sociálně-politické či ideologické jevy a její hlubší chápání je proto nezbytné, aby absolventi sociální antropologie mohli kriticky přistupovat k množství informací, které dnes používají etnicitu jako zástupný či zaštiťující sociální fenomén.
V průběhu kurzu se seznámíme s jednotlivými přístupy a teoriemi etnicity, od primordialismu přes etnicismus až po modernistické přístupy. Tento teoretický diskurz bude doplněn příslušným souborem textů nejvýznamnějších osobností oboru. Bude kladen důraz na aktivní přístup studenta v seminářích i v hodinách.
Kurz bude doplněn množstvím příkladů a rozborů etnicity z rozdílných částí světa.
|
Požadavky na studenta
|
Atestace se skládá ze dvou částí - zápočtu před zkouškou a zkoušky.
Zápočet před zkouškou
V důsledku situace COVID19 jsou struktura semináře a požadavky pro získání zápočtu pro ZS 2020/21 upraveny.
V případě distanční výuky budou semináře realizovány přes MS TEAMS, studijní materiály budou uloženy přes stag.upce.cz (Studijní materiály) a úkoly studenti odevzdají prostřednictvím emailu.
Zápočet bude udělen po splnění následujících požadavků během semináře:
1) aktivní účast na hodinách - studující musí mít minimálně 5 uznaných aktivních účastí v semináři, které budou založeny na znalosti povinné literatury, relevantní vstup do diskuze či relevantní prezentace výstupu z výzkumu. Uznání aktivní účasti závisí na kvalitě participace na semináři a hodnotí ji vyučující.
V případě distanční výuky budou mít studenti možnost aktivní účast splnit v průběhu semináře přes MS TEAMS.
2) student musí odevzdat 2 eseje/krátké texty v rozsahu 5 normostran/1 text na zadané téma. K tomuto účelu si volí student na počátku kurzu terén-osobu, se kterou provede příslušné rozhovory. Nahrazení teoretickým tématem v odůvodněných případech je možné. O uznání odevzdaných prací rozhoduje vyučující.
V případě distanční výuky je možné rozhovory absolvovat prostřednictvím skype, MS Teams aj. komunikačních platforem.
Témata a průběžné termíny odevzdání esejí budou upřesněny v průběhu semestru.
3) student musí splnit závěrečný zápočtový test, který obsahuje informace ze semináře i z hodiny, a to s minimálním ziskem 70 % bodů.
V případě trvající distanční výuky bude test realizován online formou.
Pro získání zápočtu tedy student musí splnit: 5x aktivní účast, 2 uznané eseje a zápočtový test se ziskem min. 70 % bodů.
Zkouška
Probíhá formou diskuze nad zadaným tématem. Téma stanovuje vyučující nejpozději na poslední přednášce. Studenti mohou využívat podpůrné materiály, ale nesmí při zkoušce číst souvislý text. Student musí u zvoleného tématu prokázat orientaci jak v teorii, tak i v reáliích s témat souvisejících. Hodnoceno A-F.
|
Obsah
|
1. Počátky etnicity, nacionalismu a národních hnutí
2. Etnikum, národnost, národ, rasa, státní a další identity.
3. Úvod do teorií etnicity a obecná klasifikace přístupů
4. Primordialismus
5. Etnicismus
6. Modernistické přístupy k etnicitě a nacionalismu
7. Kritická analýza jednotlivých přístupů
8. Multikulturalismus, melting pot, stereotypy, národní státy
9. Etnicita jako identita i politický konstrukt; etnické menšiny a většiny; etnika a národy
10. Etnicita jako sekundární identita, aktivita a objektivita etnicity
11. Regionální rozdíly v etnicitě, teorie nacionalismů a jejich klasifikace
12. Gellnerovský diskurz o etnicitě
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Rozšiřující:
SALNER, P. Ethnic polarization under conditions of an ethnically homogenous town. Czech Sociological Review 9(2).
-
Doporučená:
CONVERSI, D. Conceptualizing nationalism. An introduction to Walker Connor´s work. In Connor: Ethnonationalism, s. 1-23.
-
Doporučená:
GELLNER, E. Encounters with Nationalism. Oxford: Blackwell.
-
Doporučená:
GURR, T.R., HARFF, B. Ethnic Conflict in World Politics. Boulder: Westview Press.
-
Doporučená:
ELCHINOVA, M. Ethnic discourse and group presentation in modern Bulgarian society. Development and Society 30(1), 2001.
-
Doporučená:
SHARP, J. Ethnic group and nation: the apartheid vision in South Africa. In Boonzaier and Sharp, 1988.
-
Doporučená:
Ethnicité politique. Pour une lecture réaliste de l'identité
(CAHEN, M.)
-
Doporučená:
FENTON, S. Ethnicity.. Cambridge: Polity, 2003.
-
Doporučená:
ERIKSEN, T. Ethnicity and Nationalism. Anthropological Perspectives. London: Pluto, 1993.
-
Doporučená:
CONNOR, W. Ethnonationalism.The Quest for Understanding. Princeton: PUP, 1994.
-
Doporučená:
GELLNER, E. Nacionalismus. Brno: CDK, 2003.
-
Doporučená:
BARŠA, P., STRMISKA, M. Národní stát a etnický konflikt. Brno: CDK, 1999.
-
Doporučená:
GELLNER, E. Národy a nacionalismus. Praha: Hříbal (2.vyd.), 1993.
-
Doporučená:
HÁLFDANARSON, G.,ISAACS, A.K. (eds). Nations and Nationalities in Historical Perspectives. Pisa: Edizioni Plus, 2001.
-
Doporučená:
HROCH, M. Pohledy na nacionalismus. Praha: SLON, 2003.
-
Doporučená:
JENKINS, R. Rethinking Ethnicity. Arguments and Explorations. London: Sage, 1997.
-
Doporučená:
WICKER, H. R. (ed.). Rethinking Nationalism and Ethnicity. The Struggle for Meaning and Order in Europe. Oxford: Berg, 1997.
-
Doporučená:
SKALNÍK, P. Tribe as colonial category. In Boonzaier and Sharp (eds): South African Keywords. Cape Town: David Philip, 1988.
-
Doporučená:
SKALNÍK, P. Union soviétique-Afrique du Sud: les ´théories´ de l´etnos.(též anglická verze). Cahiers d'Etudes Africaines, 1988.
-
Doporučená:
HROCH, M. V národním zájmu. Praha, 1999.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Student se naučí kritickému přístupu k etnickým tématům a bude se orientovat v jednotlivých akademických i laických přístupech k etnicitě. Naučí se perspektivnímu chápání a regionálním odlišnostem fenoménu. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Hodnotící metody |
- Písemná zkouška
- Posouzení zadané práce
- Rozhovor
|
|
|
|