|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSKA / MTESA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSKA
/
MTESA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Teorie v sociální a kulturní antropol.
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Teorie v sociální a kulturní antropologii
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
7
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
7 / 20
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KSKA/TESAN
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je uvést studenty do současných trendů v teorii sociální antropologie, přiblížit diskuse mezi různými směry i osobnostmi. Teoretické myšlení v antropologii souvisí s teorií ostatních vědních disciplin, není odtrženo od vývoje ve filosofii ani od ekonomických a politických jevů současnosti. Vzhledem k relativně široké škále teoretických problémů i rozvětvenosti antropologie se kurs bude věnovat zejména určitým teoretickým uzlům v sociální antropologii. Po absolvování předmětu by měl student porozumět vývoji v teorii, vysvětlit probírané koncepty a být schopen je aplikovat v rámci svého výzkumu.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky ke ZK - Hodnocení je průběžné, závisí na četbě textů, kvalitě textů pravidelných reflexí (a jejich včasném odevzdání), aktivitě v hodině (prezentace, diskuse) i závěrečném pohovoru.
1) Reflexe
Všichni studenti si přečtou zadaný text a na cca 300 slov (ani o moc méně, ale ani více) vytvoří reflexi, ve které teorii či hlavní koncepty textu identifikují, zreflektují, použijí a přidají otázku k textu. Tu nahrají do systému do pátku 14:00 - podrobněji viz syllabus
2) Prezentace
Každý student bude prezentovat jedno teoretické téma za semestr - podrobněji viz syllabus
3) Absence, zapomenutí, ne/aktivita - všímám si odevzdání rozumného textu včas i informované aktivity v hodině. Toleruji tři nepřítomnosti, včetně nemoci. Chybějící reflexi však odevzdáte, i pokud budete chybět, s opožděním odevzdání v případě nemoci se počítá.
4) "Ústní zkouška"
Po skončení semestru bude vypsán termín, kdy mi přijdete povědět, jak dvě z perspektiv, které jsme probírali můžete rozumně použít ve svém konkrétním výzkumu k magisterské práci, samozřejmě můžete přidat i další, neprobírané, pohledy. Ocitujete i jeden originální článek z antropologického periodika uvedeného v seznamu literatury, který se týká Vašeho tématu. Vysvětlíte, proč je jeho perspektiva zajímavá a jak by se dal použít.
V případě distanční výuky se toho mnoho nemění, budeme se scházet na Microsoft Teams, reflexe se stále odevzdávají a budou diskutovat online...
|
Obsah
|
Témata a povinná literatura
1. Rámcový přehled trendů a paradigmat S. B. Ortner, seminář Jak používáme teorii? Elektronické zdroje UPCE
2. Sociální konstruktivismus a interakcionismus Berger a Luckmann, E. Goffman
3. Symbolická antropologie C. Geertz, M. Z. Rosaldo
4. Přelom ve studiu moci M. Foucault
5. Sociální prostor, symbolická moc, druhy kapitálů, soc. pole P. Bourdieu
6. Text a kontext, nedostatky diskursivní analýzy J. Blommaert
7. Literární obrat a diskuse o "psaní kultury", kritika konceptů J. Clifford, R. Handler
8. Performativita, tělo - J. Butler
9. Zakladatelé studií vědy, sítě aktérů M. Callon
10. Paradigmata lingvisticky orientované antropologie A. Duranti
11. Metodologie "reflexivní vědy" - M. Burawoy
12. Ontologický obrat a budoucnost antropologie - M. Holbraad, M. A. Pedersen
13. Problém subjektu v současné antropologii a etika výzkumu K. Frank, N. Scheper-Hughes, Závěrečná diskuse
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
doc. PhDr. Martin Soukup, Ph.D. ,
-
Přednášející:
doc. PhDr. Martin Soukup, Ph.D. (100%),
PhDr. Hana Synková, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
doc. PhDr. Martin Soukup, Ph.D. (100%),
PhDr. Hana Synková, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
literatura je vyvěšena v materiálech (Goffman, Geertz, Foucault, Butler, Callon, Scheper-Hughes, Burawoy, Yurchak, Comaroff, etc.).
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
schopnost práce s anglickým textem |
Získané způsobilosti |
Student se naučí vidět teoretické problémy a aplikovat nové dovednosti na svůj vlastní výzkum. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|