|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KST / BTEJA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KST
/
BTEJA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Teorie jazyků
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
63 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KST/ITEJA
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy teorie programovacích jazyků. Získané znalosti jsou orientované na využívání analýzy textů programu zapsaného ve zvoleném programovacím jazyce jako součást popředí kompilátoru.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínkou udělení zápočtu z tohoto předmětu je úspěšné splnění všech zadaných praktických úloh a příslušných testů. Každou neúčast na cvičení je třeba nahradit vypracováním domácího cvičení na téma látky probírané na konkrétním cvičení, přičemž maximálně je možné akceptovat 2 absence.
|
Obsah
|
Témata přednášek:
1. Pojem jazyka, historie problematiky, základní terminologie.
Obecní definice jazyka.
2. Chomského klasifikace jazyků. Význam přepisovacích systémů a gramatik pro definici jazyka. Regulární výrazy.
3. Regulární gramatika, lineární analýza, vyhledávání lexém, vztah pojmů lexéma-token. Tabulka symbolů a její funkce v procesu analýzy.
4. Derivační stromy, konečné automaty a jejich vztah k regulárním gramatikám.
5. Vlastnosti regulárních jazyků, regulární výrazy, uzávěrové vlastnosti, konečnost apod.
6. Lexikální analyzátor - scanner.
7. Bezkontextová gramatika, syntaktická - hierarchická analýza.
Zásobníkové automaty a jejich vztah k bezkontextovým gramatikám.
8. Nedeterministická analýza shora dolů a zdola nahoru.
9. Porovnání bezkontextových jazyků typu LL(1), LL(k), resp. LR(k).
Transformace bezkontextových gramatik.
10. Syntaktický analyzátor - parser. Analýza výrazů, příkazů, programu, metod apod.
11. Pojem sémantické analýzy a její úloha v kontextu analýzy zdrojového textu.
12. Pojmy: cílový kód, kompilace, interpretace. Problém lokálních proměnných, typové kontroly.
13. Porovnání vybraných typů jazyků.
Témata cvičení:
1. Seznámení se základními pojmy z oblasti gramatik a jazyků
2. Návrh jednoduchých regulárních výrazů (slovo, číslo?)
3. Vytvoření jednoduchých algoritmů na analýzu regulárního výrazu na základě
4. Sestavení programu na vyhledávání slov podle jednoduché regulární gramatiky
5. Návrh vybraných automatů programovacího jazyka a jejich realizace ve zvoleném programovacím jazyku (například Java) - scanner
6. Programování jednoduchého lexikálního analyzátoru
7. Návrh zásobníkového automatu pro vybrané strukturované příkazy jazyka
8. - 10. Realizace zásobníkového automatu do programu syntaktického analyzátoru
11. - 13. Příklady...
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
V případě mimořádných opatření bude výuka probíhat vzdáleně s využitím programu MS Teams v době dle rozvrhu. Účast na schůzkách skupiny v MS Teams je ekvivalentní účasti na přednáškách a cvičeních.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Louden, Keneth C. Compiler Construction - Principles and Praktice. Boston, PWS Publishing Comp., 1997. PWS Publishing Company, 1997. ISBN 0-534-93972-.
-
Doporučená:
Aho, A. V., Sethi, R., Ullmann, J. D. Compilers, Principles, Techniques, and Tools. Berkley: Addison-Wesley Publishing Company, 2006.. ISBN 0321486811.
-
Doporučená:
Hopcroft, J. E., Ullmann, J. D. Formální jazyky a automaty. ALFA, Bratislava, 1978..
-
Doporučená:
Mak, R. Writing Compilers & Interpreters. New York, John Wiley & Sons, 1991.. ISBN 9780471509684.
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Semestrální práce
|
72
|
Celkem
|
72
|
Distanční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Domácí příprava na výuku
|
48
|
Celkem
|
48
|
Kombinovaná forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Domácí příprava na výuku
|
48
|
Celkem
|
48
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
48
|
Celkem
|
48
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Předpokladem je absolvování předmětů souvisejících s programováním.
|
Získané způsobilosti |
- |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Pozorování
- Demonstrace
- Nácvik dovedností
- Laborování
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Posouzení zadané práce
|
|
|
|