|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVV / BKSPP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVV
/
BKSPP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Kapitoly ze speciální pedagogiky
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
12 / 36
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
KVV/BUPSY
a KVV/BZPD1
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
NE
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je získat znalosti a dovednosti v oblasti inkluzivní speciální pedagogiky napříč všemi věkovými kategoriemi a umět je následně aplikovat v praxi.
|
Požadavky na studenta
|
Docházka na přednášky i semináře (80%), zpracování portfolia, jehož součástí bude: esej na vybrané téma v rozsahu 6 normostran, zpracování 10 rešerší publikací ve vztahu ke studijnímu předmětu, z toho 5 podrobnějších, zpracovaný materiál o organizaci z oblasti referenčního pole speciální pedagogiky, vytvoření speciální pomůcky, dále bude vyžadována aktivní prezentace eseje (powerpoint), aktivní účast na 2 aktivitách ve vztahu k cílovým skupinám speciální pedagogiky. Účast na exkurzi.
Zpracované portfolio a úspěšný test je podmínkou pro splnění zápočtu. Hodnoceno bude také aktivní zapojení při seminářích. Předmět je zakončen písemným testem a ústní zkouškou formou kolokvia. Hodnotí se celosemestrální práce studenta, zpracované portfolio, výsledek testu a prezentace při kolokviu.
|
Obsah
|
Pozornost bude věnována základní terminologii inkluzivní speciální pedagogiky, historickým souvislostem
péče o osoby z cílové skupiny speciální pedagogiky, utváření speciální pedagogiky jako vědy. Podrobněji budou představeny jednotlivé subdisciplíny vzhledem k typu postižení - psychopedie, logopedie, somatopedie, surdopedie, tyflopedie, etopedie, kombinovaná či parciální postižení.
Pozornost bude věnována jednotlivým věkovým kategoriím od raného a předškolního věku, školního věku (primární, sekundární a terciární školství) po dospělost a stáří.
Významný prostor bude věnován inkluzivním sociálním a výchovně vzdělávacím tendencím a společnému vzdělávání.
Dalšími průřezovými tématy budou: postavení speciální pedagogiky v systému vědních disciplín, terapeutické přístupy, psychologie handicapu, sociální služby pro osoby s postižením, pracovní začlenění, enkulturace, technický inženýring, srovnávací speciální pedagogika apod.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Vítková M. Integrativní školní (speciální) pedagogika: základy, teorie, praxe. Brno : MSD, 248 s., 2004. ISBN 80-86633-22-5.
-
Základní:
PIPEKOVÁ, J. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2010.
-
Základní:
Sovák, Miloš. Nárys speciální pedagogiky. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986.
-
Základní:
Valenta, Milan. Přehled speciální pedagogiky : rámcové kompendium oboru. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.
-
Základní:
Slowík, Josef. Speciální pedagogika : prevence a diagnostika, terapie a poradenství, vzdělávání osob s různým postižením, člověk s handicapem a společnost. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.
-
Základní:
FISCHER, S.; ŠKODA, J. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým. 1. vyd. Praha: Triton, 2008.
-
Základní:
Lechta, Viktor. Základy inkluzivní pedagogiky : dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.
-
Základní:
Jesenský, Ján. Základy komprehenzivní speciální pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000. ISBN 80-7041-196-1.
-
Základní:
RENOTIÉROVÁ, M. Základy speciální pedagogiky.. Olomouc: UP,, 2005. ISBN 80-244-1083-4.
-
Doporučená:
JESENSKÝ J. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-823-9.
-
Doporučená:
KLENKOVÁ, J. Augmentativní a alternativní komunikace.. Brno: Paido, 1998.
-
Doporučená:
Sovák, Miloš. Biologické základy učení. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985.
-
Doporučená:
ČERNÁ, M. Česká psychopedie. . Praha: Karolinum , 2008.
-
Doporučená:
Klenková, Jiřina. Kapitoly z logopedie I. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-88-5.
-
Doporučená:
JESENSKÝ, J. Přehled systému komprehenzívní tyflopedie. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002.
-
Doporučená:
MÜLLER, O.; VALENTA, M. Psychopedie. Praha : Parta, 2004. ISBN 80-7320-063-5.
-
Doporučená:
ŠÁNDOROVÁ, Z. (Re)socializace v rané péči. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2015.
-
Doporučená:
LECHTA, V. Terapie narušené komunikační schopnosti. Vyd. 1. Praha : Portál, 386 s., 2005. ISBN 80-717-8961-5.
-
Doporučená:
JESENSKÝ J. Uvedení do rehabilitace zdravotně postižených. Praha: Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-030-0.
-
Doporučená:
MATOUŠEK, O. Základy sociální práce.. Praha : Portál, 2001.
-
Doporučená:
Šándorová, Zdenka. Zdravotně sociální služby a speciálně pedagogická edukace osob se sluchovým postižením : učební text pro studující zdravotnických a zdravotně-sociálních studijních oborů. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2013. ISBN 978-80-7395-526-7.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Studijní předmět vychází ze znalosti základních poznatků pedagogiky, speciální pedagogiky, psychologie a sociologie které si studenti osvojili během předchozího studia. Prerekvizity: Základy pedagogiky I, Úvod do psychologie |
Získané způsobilosti |
Studenti získají znalosti z oboru Speciální pedagogika s ohledem na budoucí výbavu absolventů oboru Humanitní studia a budou způsobilí poznatky aplikovat v praxi..
|
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Metody samostatných akcí
- Nácvik dovedností
- Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Analýza výkonu studenta
- Rozbor produktů pracovní činnosti studenta
- Didaktický test
- Rozbor portfolia studenta
|
|
|
|