|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVV / BRETO
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVV
/
BRETO
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Seminář rétoriky
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 20
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
40 / 53
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KVV/RETO
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem je seznámit účastníky se základy rétoriky (s přihlédnutím k historickému kontextu, zejména antickému). Prostřednictvím praktických monologických a dialogických cvičení se snažíme v kursu zkvalitnit naše řečové (jazykové, stylizační) dovednosti (včetně umění asertivní komunikace a argumentace), stejně tak jako zvýšit úroveň vlastní sebereflexe a osobního sebeřízení (neorétorika, obrana proti mainulativním strategiím).
|
Požadavky na studenta
|
Pravidelná docházka podle dohodnutých pravidel a aktivní účast na semináři jsou základními podmínkami pro udělení zápočtu, každý účastník navíc přednese závěrečnou řeč ve stanovené struktuře a délce (chvála, cca 10 minut).
|
Obsah
|
Současná veřejná komunikace v postmoderním kontextu. Antické počátky rétorického umění a jejich dnešní význam. Základy práce s tělem, dechem a uvědoměním emocí. Monologické formy řečnické komunikace a prezentace. Teorie a praxe dialogu v rétorice, řízení a koučování. Prožívání a mluvení v roli, empatie a asertivita.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
MAURER, R. Cesta kaizen. Z malého kroku k velkému skoku. Praha, 2005.
-
Doporučená:
PLATON. Faidros. O lásce.. Praha, 1958.
-
Doporučená:
Platon: Faidros. Gorgias. Praha, 1992.
-
Doporučená:
CEJPEK, J. Informace, komunikace a myšlení.. Praha, 2005.
-
Doporučená:
CAUNT, J. Jak působit přesvědčivě. Tipy a rady pro zdolávání stresu, posílení sebedůvěry a. Brno, 2005.
-
Doporučená:
WHITMORE, J. Koučování. Rozvoj osobnosti a zvyšování výkonnosti.. Praha, 2004.
-
Doporučená:
CLEGG, B. - BIRCH, P. Kreativita. Změňte způsob své práce.. Brno, 2005.
-
Doporučená:
HOLÁ, L. Mediace. Způsob řešení mezilidských konfliktů. Praha. Grada, 2003.
-
Doporučená:
ŠPAČKOVÁ, A. Moderní rétorika. Jak mluvit k druhým lidem, aby nám naslouchali a rozuměli. Praha. Grada, 2003.
-
Doporučená:
EDMÜLLER, A. - WILHELM, T. Nenechte sebou manipulovat. Jak rozpoznat manipulaci. Praha, 2003.
-
Doporučená:
Tarthang Tulku. Otevřená mysl. Hodkovičky, bez vročení,. Pragma.
-
Doporučená:
O´BRIENOVÁ, P. Pozitivní řízení. Asertivita pro manažery. Praha, 2003.
-
Doporučená:
de BONO, E. Pravdu mám já, určitě ne ty. Praha. Argo, 1998.
-
Doporučená:
ŠMAHEL, D. Psychologie a internet.Děti dospělým, dospělí dětem.. Praha, 2003.
-
Doporučená:
KRAUS, J. Rétorika a řečová kultura. Praha. Karolinum, 2004.
-
Doporučená:
KRAUS, J. Rétorika v evropské kultuře. Praha. Academia, 1998.
-
Doporučená:
PLAMÍNEK, J. Sebeřízení. Praktický atlas managementu cílů, času a stresu.. Praha, 2004.
-
Doporučená:
CLEGG, B. Stress management. Vneste harmonii do svého života.. Brno, 2005.
-
Doporučená:
HOFFMANNOVÁ, J. Stylistika a oučasná situace stylistiky. Praha. Trizonia, 1997.
-
Doporučená:
de BONO, E. Šest klobouků aneb Jak myslet. Praha. Argo, 1997.
-
Doporučená:
GALLWEY, W. T. Tajemství vysoké pracovní výkonnosti. Metoda Inner Game. Praha, 2004.
-
Doporučená:
HERMOCHOVÁ, S. Teambuilding. Praha, 2006.
-
Doporučená:
POSTMAN, N. Ubavit se k smrti. Veřejná komunikace ve věku zábavy. Praha. Mladá fronta, 1999.
-
Doporučená:
HOLASOVÁ, T. Umíte dobře mluvit?. Praha. H a H, 1992.
-
Doporučená:
MEDLÍKOVÁ, O. Umíte prezentovat? Odpověď zní: Ano!. Praha, 2005.
-
Doporučená:
LANGER, A. Úspěch veřejné promluvy. Praha. Fortuna, 1993.
-
Doporučená:
KIRSCHNER, J. Vítězit bez boje.. Liberec, 2003.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Studenti získají vhled do vybraných rétorických žánrů, schopnost systematické práce s tématem (včetně reprodukce a zaujímání odlišných názorových pozic prožíváním a mluvením v rolích) a zkvalitnění osobní prezentace. Absolventům kursu by nemělo činit potíže samostatně připravit a pronést (strukturace tématu, konkrétní forma přednesu) středně dlouhou řeč na předem zadané téma. Předpokládáme také zvýšenou schopnost řečnické improvizace v rámci otevřené veřejné debaty (komunikace ve skupinách, aktivní naslouchání, panelová diskuse, atd.). |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Pozorování
- Nácvik dovedností
|
Hodnotící metody |
- Rozbor jazykového projevu studenta
- Rozbor produktů pracovní činnosti studenta
- Rozhovor
- Systematické pozorování
|
|
|
|