|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVV / MMS1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVV
/
MMS1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Marginální skupiny I-multikulturalismus
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Marginální skupiny I - multikulturalismus
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
42 / 42
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KVV/MKPG
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KVV/MMS2
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je objasnit problematiku interkulturního a multikulturního soužití ve společnosti v konkrétních sociokulturních systémech. Zaměří propojení individuální a sociální reality života minoritních skupin v dimenzi pedagogické (výchova a vzdělávání), interpersonální (sociálně-psychologické) a dimenzi sociologické (kultura, tradice, normy a životní styl, náboženství, hodnoty atd.). Student bude schopen kriticky přemýšlet a diskutovat o současné měnící se společnosti z pohledu interkulturního a multikulturního soužití.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na semináři
Zpracování zadaného tématu.
V případě distanční výuky:
aktivní účast na online seminářích
vypracování zadaných úkolů
samostudium na základě odborné literatury
|
Obsah
|
Výchova jako sociální jev, socializace, edukace, enkulturace.
Venkov a město. Míra kompatibility a inkompatibilita vzdělávacích a hodnotových systémů rozdílných kultur. Filozofie výchovy.
Multikulturalismus jako politikum a ideologie. Politická korektnost. Obohacování kultur, nebo postupná ztráta vlastní kulturní identity.
Vzájemné vztahy majority a minority. Sociální inkluze jako aktivizace participace minority.
Možnosti života a vzdělávání etnických a jazykových menšin v majoritní společnosti (cíle, organizace, obsah, metody) v mezinárodním kontextu.
Antropologické, psychologické a kulturní odlišnosti. Rasa, etnikum, náboženství (i sekty), národnost, jazyk, geografické prostředí, historická zkušenost jako determinanty (a jaké další?) odlišnosti kultur.
Multikulturalismus a subkultury jako problém sociologie výchovy.
Hnutí, subkultura, životní styl. Tradiční a nové subkultury, nové kulty. Hippies, Beat generation, Skinheads. Subkultura Davosu, Mezinárodní univerzitní klub, subkultura McWorld.
Problematika menšin v ČR I - Romové nejpočetnější menšina?
Problematika menšin v ČR II - Vietnamci, Ukrajinci, Mongolové atd.
Pedagogické zvláštnosti práce s menšinovými a etnickými skupinami. Vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem (OMJ).
Sociokulturní handicap a podpora při jeho překonávání. Diskriminace a ochrana menšin.
Výchova k toleranci, proti rasismu, xenofobii a antisemitismu. Multikulturní poradenství.
Podpůrné organizace v ČR, EU, USA a dalších zemích světa.
Je kulturní odlišnost v majoritním prostředí sociální deviace?
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
PHILLIPS, D., SCHWEISFURTH, M. Comparative and international education: an introduction to theory, method and practice. London: Continuum, 2011.
-
Doporučená:
JARKOVSKÁ, Lucie, Kateřina LIŠKOVÁ, Jana OBROVSKÁ a Adéla SOURALOVÁ. Etnická rozmanitost ve škole: stejnost v různosti. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0792-4.
-
Doporučená:
ČENĚK, J.; BREŠOVÁ, J.; SMOLÍK, J. Interkulturní psychologie: současný výzkum a aplikace. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2013.
-
Doporučená:
KAŠČÁK, O. Kompendium sociológie výchovy.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Studenti získají širší znalosti z oboru Multikulturní pedagogika, s ohledem na budoucí výbavu absolventů oboru Resocializační pedagogika. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Posouzení zadané práce
- Rozbor portfolia studenta
- Obhajoba vlastního projektu
|
|
|
|