|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVV / MSPPG
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVV
/
MSPPG
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Speciální pedagogika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
0 / 15
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
41 / 44
|
2 / 2
|
3 / 3
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
KVV/SPPG
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KVV/METOP, KVV/MRAPE, KVV/MREP1
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s širokým referenčním polem "inkluzivní" speciální pedagogiky.
|
Požadavky na studenta
|
Účast na seminářích a přednáškách min. 80%.
Zpracování portfolia dle zadání a jeho prezentace
Samostudium dle povinné a doporučené literatury.
|
Obsah
|
Pozornost v předmětu Speciální pedagogika bude věnována základní terminologii "inkluzivní" speciální pedagogiky, historickým souvislostem péče o osoby z cílové skupiny speciální pedagogiky, utváření speciální pedagogiky jako vědy. Diskutované bude také téma tzv. společné vzdělávání
Podrobněji budou představeny jednotlivé subdisciplíny vzhledem k typu postižení - psychopedie, logopedie, somatopedie, surdopedie, tyflopedie, etopedie, kombinovaná či parciální postižení. Pozornost bude věnována jednotlivým věkovým kategoriím od raného a předškolního věku, školního věku (primární, sekundární a terciární školství) po dospělost a stáří.
Dalšími průřezovými tématy budou: postavení speciální pedagogiky v systému vědních disciplín, terapeutické přístupy, psychologie handicapu, sociální služby pro osoby s postižením, pracovní začlenění, enkulturace, technický inženýring, srovnávací speciální pedagogika apod. Zvýšená pozornost etopedické problematice bude věnována přímo v předmětu, který je uveden v rozvrhu LS. Zaměří se na možnosti uplatnění speciálně pedagogických přístupů ve vychovatelské práci.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PaedDr. Zdenka Šándorová, Ph.D. (90%),
-
Přednášející:
Ing. Mgr. Hana Janiková, MBA (100%),
PaedDr. Zdenka Šándorová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Ing. Mgr. Hana Janiková, MBA (100%),
PaedDr. Zdenka Šándorová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. 1. vyd. Brno: Paido, 2004.
-
Základní:
PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno:Paido, 2006.
-
Základní:
MÜLLER, O.; VALENTA, M. Psychopedie. Praha : Parta, 2004. ISBN 80-7320-063-5.
-
Základní:
LECHTA, V. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010.
-
Základní:
Jesenský, Ján. Základy komprehenzivní speciální pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000. ISBN 80-7041-196-1.
-
Doporučená:
JESENSKÝ, J. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Karolinum Praha, 2000. ISBN 80-7184-823-9.
-
Doporučená:
ČERNÁ, M. Česká psychopedie. . Praha: Karolinum , 2008.
-
Doporučená:
MÜHLPACHR, P. Dilemata speciální pedagogiky. Brno: MSD s.r.o., 2007.
-
Doporučená:
VÍTKOVÁ, M. (ed.). Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004.
-
Doporučená:
CHVÁTALOVÁ, H. Jak se žije dětem s postižením. Praha: Portál, 2001.
-
Doporučená:
VAŠŤATKOVÁ, J. Moderní trendy ve speciální pedagogice s přesahem do sociální správy. Olomouc:Hanex, 2008.
-
Doporučená:
MATOUŠEK, O. Práce s rizikovou mládeží.. Praha, Portál, 1996.
-
Doporučená:
JESENSKÝ, J. Přehled systému komprehenzívní tyflopedie.. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. ISBN 80-7041-329-8.
-
Doporučená:
LANGMEIER, J.; MATĚJČEK, Z. Psychická deprivace v dětství. 4. vyd. Praha: Karolinum, 2011.
-
Doporučená:
ŠÁNDOROVÁ, Z. (Re)socializace v rané péči. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2015.
-
Doporučená:
SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha,Grada, 2007.
-
Doporučená:
Kucharská, Anna . Specifické poruchy učení a chování : sborník 2000. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-389-7.
-
Doporučená:
LECHTA, V. Terapie narušené komunikační schopnosti. 2. vyd. Praha: Portál, 2011.
-
Doporučená:
DUNOVSKÝ, J., DYTRYCH, Z., MATĚJČEK, Z. a kol. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě.. Praha: Grada Publishing, 1999.
-
Doporučená:
JESENSKÝ J. Uvedení do rehabilitace zdravotně postižených. Praha: Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-030-0.
-
Doporučená:
Matějček, Zdeněk. Výbor z díla. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1056-6.
-
Doporučená:
ŠÁNDOROVÁ, Z. Základy komprehenzívní a integrativní speciální pedagogiky raného věku: učební text pro studující speciální pedagogiky. Vyd. 1. Hradec Králové : Gaudeamus, 121 s., 2005. ISBN 80-704-1259-3.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Studijní předmět vychází ze znalosti základních poznatků pedagogiky, psychologie a dalších komplementárních vědních oborů, které si studenti osvojili během předchozího studia |
Získané způsobilosti |
Studenti získají znalosti z oboru Speciální pedagogika, s ohledem na budoucí výbavu absolventů oboru Resocializační pedagogika.
|
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Metody samostatných akcí
- Nácvik dovedností
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Písemná zkouška
- Posouzení zadané práce
- Rozbor portfolia studenta
|
|
|
|