|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UECHI / C941
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UECHI
/
C941
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Bioinženýrství
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
8 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vytvořit u posluchače komplexní představu o procesech probíhající za účasti enzymů, mikroorganismů a tkáňových kultur, jejich použití a aplikacích biotechnologií při ochraně životního prostředí.
|
Požadavky na studenta
|
Zkouška je ústní. Základní formou zkoušky je rozprava nad vybranými okruhy. Je prověřována míra osvojených znalostí, koncepcí a aplikačních dovedností. Během semestru jsou znalosti prověřovány testem, jehož výsledek je započítáván do celkové klasifikace.
|
Obsah
|
Specifická problematika biotechnologií a bioinženýrství. Enzymová kinetika. Rovnice Michaelis-Mentenové, stanovení parametrů Michaelis- Mentenové rovnice, inhibice reakčních rychlostí. Mikrobiální (Monodova) kinetika. Inhibice, kinetické modely pro tvorbu produktu. Charakteristiky toku fází v zařízeních pro biotechnologie. Rozložení dob prodlení částic v reaktoru. Výpočet konverze enzymaticky katalyzované reakce. Ideální mísič, reaktor s pístovým tokem, konverze enzymatické reakce v kaskádě ideálních mísičů. Bioreaktory. Specifikace enzymových a mikrobiálních reakcí z hlediska návrhu reaktoru, způsoby provozování bioreaktorů. Faktory určující volbu typu reaktoru. Rozdělení bioreaktorů, jejich nejběžnější typy. Fermentory s pneumatickým promícháváním, Fermentory bez nucené a s nucenou cirkulací kapaliny. Fermentory s mechanickým mícháním. Základní hydrodynamické režimy při dispergaci plynu ve fermentorech, návrhové parametry fermentorů. Reaktory s imobilizovanými enzymy nebo buňkami. Membránové bioreaktory. Enzymové reaktory a membránové fermentory. Klasické a netradiční separační metody v biotechnologiích. Membránové separace, separace pomocí afinitní chromatografie, extrakce zkapalněnými a nadkritickými plyny. Speciální problematika bioreaktorů. Cenové relace, tvar reaktorů a zvláštnosti fermentačního procesu, odpěňování a sterilizace. Environmentální inženýrství. Technologie pro zpracování některých typů odpadních vod.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Kaštánek F. Bioinženýrství. Academia, Praha, 2000.
-
Doporučená:
DORAN P.M. Bioprocess Engineering Principles. Academic Press, London, 1995.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Základy fyzikální chemie, Chemické inženýrství I |
Získané způsobilosti |
Posluchač po absolvování předmětu je schopen orientace v základních biotechnologických procesech a v jejich specifických parametrech. Je kompetentní rozhodovat o výběru vhodných metod při návrhu aerobních a anaerobních bioreaktorů. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Písemná zkouška
|
|
|
|