|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UEV / CMIE1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UEV
/
CMIE1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Mikroekonomie I
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Konzultace
14
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
62 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
14
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
UEV/KMIE1
|
Vyloučené předměty
|
UEV/CEKO
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy ekonomie a ekonomického myšlení a naučit je samostatně provádět mikroekonomickou analýzu ekonomického rozhodování jednotlivých ekonomických subjektů (domácností a firem).
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet student získá na základě splnění zadaných úkolů (odevzdání vypočítaných příkladů - ručně psaných ve stanoveném termínu).
Zkouška je písemná.
|
Obsah
|
Základní pojmy a souvislosti ekonomie.
Zákon poptávky a nabídky, tržní rovnováha, pavučinový teorém.
Elasticita poptávky a nabídky a výpočet koeficientů elasticity.
Ekonomické chování spotřebitele.
Neoklasická teorie firmy - produkční funkce, náklady, příjmy zisk.
Dokonalá konkurence a rovnováha firmy v krátkém a v dlouhém období.
Nedokonalá konkurence a její formy (monopol, oligopol, monopolistická konkurence).
Obecný model tvorby cen na trzích výrobních faktorů.
Trh práce v dokonalé a v nedokonalé konkurenci.
Trh kapitálu a trh kapitálových statků.
Tržní selhání a způsoby jeho řešení.
Rozdělování důchodů ve společnosti, nerovnosti v důchodech a způsoby jejich měření.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
VOLEJNÍKOVÁ, J. a kol. Mikroekonomie I. Cvičebnice. Univerzita Pardubice, 2023.
-
Základní:
VOLEJNÍKOVÁ, J. Mikroekonomie pro bakalářské studium. Distanční opora. I. a II. díl.. Pardubice, Univerzita Pardubice, 2017.
-
Rozšiřující:
MACÁKOVÁ, L. a kol. Mikroekonomie - základní kurz.. Slaný: Melandrium., 2010.
-
Doporučená:
PARKIN, M. Economics.. USA, 2003.
-
Doporučená:
JUREČKA, V. a kol. Mikroekonomie.. Praha: Grada Publishing., 2013.
-
Doporučená:
VOLEJNÍKOVÁ,J. Mikroekonomie v příkladech.. PARDUBICE, 2011.
|
Časová náročnost
|
Kombinovaná forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
14
|
Příprava na zkoušku
|
35
|
Samostatná kritická četba
|
40
|
Domácí příprava na výuku
|
45
|
Příprava na zápočet
|
16
|
Celkem
|
150
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Student, který úspěšně absolvoval předmět, umí:
definovat základní pojmy a souvislosti ekonomie a charakterizovat klíčové myšlenkové etapy jejího vývoje,
analyzovat zákonitosti fungování nabídkově-poptávkového modelu v procesu dosahování tržní rovnováhy,
charakterizovat ekonomické chování spotřebitele a rozlišit kardinalistický a ordinalistický přístup v otázce dosahování optima (rovnováhy) spotřebitele,
rozlišit a charakterizovat plynutí času v mikroekonomii, definovat v tomto kontextu produkční funkci, produkční veličiny, pojetí nákladů, příjmů a zisku v ekonomii,
rozlišit a analyzovat jednotlivé formy tržních struktur, tyto vzájemně komparovat a objasnit princip formování rovnováhy firmy na základě maximalizace zisku,
popsat zvláštnosti fungování trhů výrobních faktorů a jejich jednotlivých forem (trh práce, půdy a kapitálu), objasnit modifikované pravidlo maximalizace zisku a charakterizovat princip dosahování rovnováhy firmy na trzích výrobních faktorů
vysvětlit podstatu selhání trhů, jejich příčiny a důsledky, charakterizovat a analyzovat jednotlivé projevy mikroekonomického selhání trhů včetně způsobů jejich řešení
Student, který úspěšně absolvoval předmět, dovede:
graficky a početně řešit problematiku dosahování hranice produkčních možností a tržní rovnováhy, vypočítat koeficienty cenové elasticity poptávky a nabídky a správně výsledky interpretovat,
graficky a matematicky vyjádřit jednotlivé kategorie užitku spotřebitele, používat nástroje indiferenční analýzy a s jejich využitím sestrojit model ekonomického optima spotřebitele,
graficky a matematicky vyjádřit produkční funkci, produkční veličiny, náklady, příjmy a zisk,
graficky znázornit a vypočítat podmínku rovnováhy firmy v modelu dokonalé a nedokonalé konkurence na trzích finální produkce a na trzích výrobních faktorů za předpokladu maximalizace zisku,
používat matematické vzorce k určení stupně tržní síly a srozumitelně je interpretovat,
graficky znázornit a srozumitelně interpretovat Lorenzovu křivku a vypočítat Giniho koeficient,
Student, který úspěšně absolvoval předmět, je schopen:
do řešení problémů zahrnout úvahu o jejich ekonomickém a etickém rozměru;
srozumitelně a přesvědčivě sdělovat odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení.
|
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Metody samostatných akcí
|
Hodnotící metody |
- Písemná zkouška
- Posouzení zadané práce
- Analýza výkonu studenta
|
|
|
|