|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UEV / FEFI
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UEV
/
FEFI
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Economic and financial aspects of innov.
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Economic and financial aspects of innovation
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / 40
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je poskytnout studentům znalosti o ekonomických a finančních aspektech inovací, spolupráci na úrovni univerzit, firem a vlády, vzniku inovačních ekosystémů, měření inovační výkonnosti různých subjektů a roli veřejného sektoru jako jednoho z financovatelů těchto procesů
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: povinná účast na seminářích (70%), přičemž student je průběžně hodnocen a na konci semestru odevzdá seminární práci (aktivita na semináři a seminární práce tvoří celkem 40 % z celkové známky).
Zkouška: ústní zkouška sloužící k ověření znalostí studenta (představuje 60 % z celkové známky).
|
Obsah
|
Modely ekonomického a regionálního rozvoje, regionální konkurenceschopnost.
Produkční funkce a regionální znalostní produkční funkce.
Ekonomické a finanční aspekty vytváření, šíření a přelévání znalostí.
Úloha intelektuálního kapitálu, lidského kapitálu a mobility pracovních sil.
Inovace a jejich determinanty, otevřené vs. uzavřené inovační koncepty.
Národní a regionální inovační ekosystémy.
Regionální inovační politika, ekonomické a finanční aspekty inovací.
Veřejné financování inovací, dotace na inovace (a výzkum a vývoj), vládní finanční a nefinanční podpora inovací.
Síťování a tvorba kooperativních sítí, spolupráce mezi univerzitami, firmami a vládou.
Ekonomické a finanční dopady přímých zahraničních investic na inovace.
Měření a sledování inovační výkonnosti a regionální konkurenceschopnosti.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
SONG, Y., GRIPPA, F., GLOOR, P. A., LEITAO. Collaborative Innovation Networks. Springer International Publishing, 2019.
-
Základní:
HUGGINS, R., THOMPSON, P. (Eds.). Handbook of regions and competitiveness: contemporary theories and perspectives on economic development. Edward Elgar Publishing, 2017.
-
Základní:
URBANO, D., APARICIO, S., AUDRETSCH, D. B. Institutions, entrepreneurship, and economic performance. Springer International Publishing, 2019.
-
Základní:
STEJSKAL, J., HAJEK, P., HUDEC. Knowledge spillovers in regional innovation systems. Berlin: Springer, 2018.
-
Doporučená:
KOURTIT, K., NIJKAMP, P., STOUGH, R. R. (Eds.). Drivers of innovation, entrepreneurship and regional dynamics. Springer Science & Business Media, 2011.
-
Doporučená:
CAPELLO, R., NIJKAMP, P. (2009). Handbook of Regional Growth and Development Theories. Cheltenham: Edward Elgar Publishing, 2009.
-
Doporučená:
COOKE, P., ASHEIM, B., BOSCHMA, R., MARTIN, R., SCHWARTZ, D., TÖDLING, F. (Eds.). Handbook of regional innovation and growth. Edward Elgar Publishing, 2011.
-
Doporučená:
FISCHER, M. M. Innovation, networks, and knowledge spillovers: selected essays. Springer Science & Business Media, 2006.
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu)
|
12
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Semestrální práce
|
32
|
Domácí příprava na výuku
|
25
|
Příprava na zkoušku
|
42
|
Celkem
|
150
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Studenti musí znát primárně základy mikro a makro ekonomie, zejména ohledně chování ekonomických subjektů. |
Získané způsobilosti |
Student, který úspěšně absolvoval předmět, umí:
vysvětlit principy, na nichž jsou založeny hlavní regionální ekonomické teorie,
popsat hlavní determinanty inovačních aktivit,
rozlišit různé druhy intelektuálního kapitálu a jejich roli,
popsat hlavní teoretické koncepty zabývající se tvorbou inovací na národní a regionální úrovni,
vysvětlit příčiny neúspěchu firem a států při tvorbě inovací,
rozlišovat různé role veřejného a soukromého sektoru při vytváření inovací,
identifikovat hlavní překážky úspěšné inovační spolupráce mezi různými partnery,
identifikovat způsoby měření inovačního výkonu,
rozlišit a charakterizovat různé způsoby financování inovačních aktivit a popsat ekonomické a finanční aspekty inovací,
Student, který úspěšně absolvoval předmět, dovede:
identifikovat a vyjmenovat okolnosti a příčiny, které ovlivňují inovační procesy na regionální a národní úrovni,
interpretovat ekonomické a finanční problémy, s nimiž se setkávají jednotliví aktéři spolupráce na úrovni univerzity, firmy, vlády,
aplikovat výsledky analýz konkurenceschopnosti a inovačního výkonu na firemní, regionální a národní úrovni,
graficky interpretovat schéma inovačního ekosystému a popsat jednotlivé vazby, které v tomto ekosystému vznikají,
posoudit ekonomickou a finanční výkonnost územních celků pomocí vhodných metod,
formulovat názory na inovační procesy a identifikovat faktory, které ovlivňují průběh těchto procesů,
náležitě se orientovat v otázkách finanční podpory spolupráce, vytváření znalostí a inovací,
navrhnout způsoby, které povedou k efektivnějšímu vynakládání veřejných prostředků na podporu výzkumu, vývoje a inovací,
Student, který úspěšně absolvoval předmět, je schopen:
samostatně měřit, hodnotit a interpretovat úroveň inovační výkonnosti firem, regionů, států,
jasně interpretovat praktická doporučení pro profesionály,
pružně reagovat na nové a měnící se kontexty této problematiky,
shrnout možnosti řešení problémů ekonomické a finanční podpory inovační spolupráce v kontextu teorie a praxe. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Nácvik dovedností
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Analýza výkonu studenta
- Obhajoba vlastního projektu
- Prezentace
|
|
|
|