|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UHV / BVP20
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UHV
/
BVP20
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Vybrané problémy z dějin 20. století
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
8 / 20
|
0 / 5
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je jednak představit dějiny 20. století prostřednictvím témat, jež často nepatří mezi "mainstreamová" a mohou se jevit jako nepodstatná v kontextu témat spadajících do tzv. politických dějin, která však zároveň umožňují zpřesnit či relativizovat pohled na zažité narativy vztahující se k historii 20. století. Záměrem kurzu je dále seznámit studující s českou historiografickou produkcí posledních zhruba deseti let, tedy ukázat, jakými směry se aktuálně vyvíjí bádání českých historiček a historiků o dějinách 20. století. V neposlední řadě je cílem semináře rozvíjet schopnost studentů a studentek číst text, porozumět mu a kriticky jej zhodnotit.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet bude udělen na základě pravidelné docházky (max. dvě absence), aktivní účasti na hodinách (zahrnuje četbu povinných textů a následnou diskuzi) a vypracování seminární práce (podrobnosti k zadání práce budou sděleny na úvodní hodině).
Při plnění úkolů není povoleno využívat umělou inteligenci.
|
Obsah
|
1.Úvodní hodina, vzájemné seznámení, podrobnosti o průběhu kurzu a požadavcích na jeho zakončení
2. Věda (expertíza)
3. Manželství a sexualita
4. Obraz nepřítele
5. Móda
6. Rituály
7. "Menšiny"
8. Válka a maskulinita
9. Disent
10. Volný čas
11. Místa paměti
12. Závěrečné shrnutí, zhodnocení semestru.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
HUTEČKA, Jiří. . Muži proti ohni: motivace, morálka a mužnost českých vojáků Velké války 1914-1918.. Vydání první. Praha: NLN, s.r.o., Nakladatelství Lidové noviny,, 2016.
-
Základní:
ROUBAL, Petr. Československé spartakiády.. Vydání 1. Praha: Academia,, 2016.
-
Základní:
KRATINOVÁ, Alžběta. Dovolená s poukazem: odborové rekreace v Československu 1948-1968.. Vyd. 1. Praha: Academia,, 2014.
-
Základní:
SUK, Jiří et al. Šest kapitol o disentu.. Praha: Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, v.v.i.,, 2017.
-
Základní:
OLŠÁKOVÁ, Doubravka. Věda jde k lidu!: československá společnost pro šíření politických a vědeckých znalostí a popularizace věd v Československu ve 20. století. 678 s. Šťastné zítřky; sv. 10.. Vyd. 1. Praha: Academia,, 2014.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
- |
Vyučovací metody |
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Metody samostatných akcí
|
Hodnotící metody |
-
|
|
|
|