|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UHV / MHAD
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UHV
/
MHAD
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Historická antropologie dětství a dosp.
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Historická antropologie dětství a dospívání
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
11 / 20
|
0 / 1
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu bude nabídnout komplexní pohled na dětský svět v minulosti, od středověku do druhé poloviny 20. století. Jednotlivé přednášky s zaměří na jednotlivé etapy dětství od narození po období dospívání. Pozornost bude věnována i dětství ohroženému, dětem na okraji společnosti a v době válek. Důraz bude kladen na nejednotnost výpovědi pramenů a na jejich variabilitu.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní a pravidelná účast na přednáškách (80%). Zpracování historického pramene týkajícího se dětství, které bude podkladem pro udělení zápočtu.
Je zakázáno použití umělé inteligence při přípravě písemných prací. Porušení tohoto pokynu může mít závažné disciplinární důsledky.
|
Obsah
|
Dějiny dějin dětství. Možnosti přístupů, možnosti pramenů;
Těhotenství, péče o těhotnou, porod, medikalizace porodnictví;)
Péče o kojence - od zaříkávání k pediatrii;
Rodinná výchova; rodiče, sourozenci, mýtus matky;
Prostory dětství, dětský nábytek, oblečení, hračky, dětská četba.
Vzdělání a škola jako hranice mezi dětstvím a dospělostí
Stravování dětí
Dospívání, "objevení" puberty
Nalezinec, nemocnice, kojenecká a dětská úmrtnost: temné stránky dětství
Děti na okraji
Válečné dětství
Závěrečné shrnutí
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Lenderová M. et alii. Velké dějiny zemí Koruny české. Dětství.. Praha, 2021.
-
Rozšiřující:
Ph. Ari?s. Centuries of Childhood. A social History of Family Life, New Yorku 1962; (příp. fr. originál či překlad do němčiny).. New York, 1965.
-
Doporučená:
DVOŘÁČKOVÁ-MALÁ, Dana, Martin HOLÝ, Tomáš STERNECK, et al. Děti a dětství: od středověku na práh osvícenství.. Praha, 2019.
-
Doporučená:
O. FEJTOVÁ- V. LEDVINKA ? J. PEŠEK. Děti ve velkoměstech od středověku až na práh industriální doby.. Praha, 2012.
-
Doporučená:
P. Horská et alii. Dětství, rodina a stáří v dějinách Evropy.. Praha, 1990.
-
Doporučená:
M. NODL. Dětství v předmoderní době, Souvislosti 4, s. 7 - 29.. Praha, 1996.
-
Doporučená:
P. S. FASS. Encyclopedia of Children and Childhood: in History and Society., 1.-3.. New York, 2004.
-
Doporučená:
H. CUNNINGHAM. Children and Childhood in Western Society since 1500. London, 200.
-
Doporučená:
K. Arnold. K sociálním dějinám dětství ve středověku. Historická demografie 15/1991, s. 124.. 1991.
-
Doporučená:
E. Badinter. Materská láska: od 17. storočia po súčasnosť.. 1. vyd. Bratislava: Aspekt,, 1998.
-
Doporučená:
M. LENDEEROVÁ - K. RÝDL. Radostné dětství?: dítě v Čechách devatenáctého století.. Praha, 2006.
-
Doporučená:
M. LENDEROVÁ-M. HALÍŘOVÁ-T. JIRÁNEK. Vše pro dítě: válečné dětství 1914-1918.. Praha, 2015.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
- |
Vyučovací metody |
-
|
Hodnotící metody |
-
|
|
|
|