|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UHV / MKOGE
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UHV
/
MKOGE
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Kořeny genderu v předmoderní době
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
7
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
6 / 8
|
0 / 12
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz seznámí studenty s problematikou genderu v předmoderní době, provede je terminologií, seznámí je s primárními prameny k tématu a současnou literaturou a nabídne jim prostor prohloubit jejich vlastní zájem ve vybraných podkapitolách. Chronologicky i tematicky pojatý koncept předmětu, zahrnující období od antiky po raný novověk, se bude prolínat s typologickými vhledy do geneder history a s tématicky rámovanými exkurzy do historiografie a současných badatelských trendů. V seminární části předmětu se nabídne prostor pro aplikaci teoretické přípravy při práci s primárním pramenem či při rozboru jednotlivých historiografických studií.
|
Požadavky na studenta
|
Pravidelná aktivní účast na seminářích, splnění závěrečných požadavků pro udělení kreditů.
Při plnění úkolů není povoleno využívat umělou inteligenci.
|
Obsah
|
Tématické celky:
Mapování pramenů k předmoderní gender historii a problémy s jejich čtením
Antické genderové vzory a úvahy o nich, jejich filozofické zakotvení
Židovsko-křesťanská tradice i novinky. Prostupování s antickou kulturou. Proměny rolí muže a ženy v rodině, v církvi, před zákonem.
Rozdílné definování společenských rolí za pomoci tělesnosti.
Manželství, sociální strategie a hmotné zajištění.
Formy života mimo manželství, zejm. v rámci duchovních institucí i ve formách neuznávaných
Gender v dvorském prostředí.
Raně novověké impulsy, renesanční "návraty k antice" a humanistický etos
Muži a ženy jako autoři textů, jako vychovatelé/ky
Problematické role a excesy - potvrzení genderových stereotypů?
Právo
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Duby G. ? Arries P. A History of Private Life,. London ? Cambridge, 1999.
-
Doporučená:
Klapisch-Zuber Ch. (ed.). History of Women in the West, Volume II: Silences of the Middle Ages. Cambridge, 1992.
-
Doporučená:
Bynum C. W. Holy Feast and Holy Fast. The Religious Significance of Food to Medieval Women. California, 1987.
-
Doporučená:
Švaříčková Slabáková R. - Hutečka J. (eds). Konstrukce maskulinní identity v minulosti a současnosti. Metody, koncepty, perspektivy. Praha, 2013.
-
Doporučená:
Lenderová M. ? Kopičková B. ? Burešová J. ? Maur E. (eds.). Žena v českých zemích od středověku do 20. století. Praha 2008.. Praha, 2008.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Předmět je určen pro absolventy Bc. studia v oboru Historické vědy, příp. oborů příbuzných |
Získané způsobilosti |
- |
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Demonstrace
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Posouzení zadané práce
|
|
|
|