|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UHV / MTEL
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UHV
/
MTEL
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Dějiny těla a performativita tělesnosti
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
7
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
7 / 15
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
V rámci předmětu budou studující obeznámeni s formativními texty dějin těla, sociální historie lékařství a bude jim představen základní obrys vývoje náhledu na tělesnost v kontextu moderní doby se zaměřením na evropské a české reálie. Cílem je také zprostředkovat soudobou metodologii výzkumu a konceptualizaci tělesnosti nejen v historiografii, ale i v antropologii, sociologii a filosofii.
|
Požadavky na studenta
|
Nutnost samostatné přípravy na jednotlivé přednášky ze zadaných studijních podkladů, sestavení závěrečné semestrální práce v podobě argumentativní eseje, studium povinné odborné literatury. Umělou inteligenci mohou studenti při přípravě na výuku využívat kreativně, nesmí však substituovat prezentování jejich vlastních vědomostí při závěrečném testu a písemné práci.
|
Obsah
|
1) Sociální konstrukce normativů lidství - dějiny šílenství a jeho terapie/M. Foucault
2) Esenciální podstata pohlaví?/A. Fausto-Sterling
3) Antropologie těla a smyslů/K. L. Geurts
4) Fenomenologie tělesnosti - Embodiment a léčba démonů/T. Csordas
5) Dějiny medicíny očima pacienta/R. Porter
6) Diskurzivní přístup k tzv. nemocem v 19. století - dna a onanie/R. Porter - J. Stengers
7) Performování feminity a maskulinity v lékařství/L. Jordanova
8) Hysterie/A. Hustvedt
9) Moderní sport jako klíč k utváření heteronormativní společnosti/P. Deslandes
10) Performativita tělesnosti/J. Butler
11) Nový materialismus/K. Barad
12) Budoucnost lékařství - etika a biomedicína v 21. století/N. Rose
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Samostatná kritická četba
|
40
|
Sběr materiálu
|
30
|
Semestrální práce
|
30
|
Příprava na zkoušku
|
24
|
Domácí příprava na výuku
|
26
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
176
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Předpokladem je schopnost pasivní recepce cizojazyčných textů v anglickém jazyce, ochota k samostudiu a aktivnímu zapojení do diskuze. |
Získané způsobilosti |
Studenti získají vhled do oblasti dějin těla, konceptu performativity tělesnosti a nového materialismu v kontextu českých a evropských dějin. |
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Projekce
- Pracovní činnosti
- Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Hodnotící metody |
- Posouzení zadané práce
- Rozhovor
- Systematické pozorování
|
|
|
|