|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UHV / MVKA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UHV
/
MVKA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Vybrané kapitoly z archeologie
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je uvést studenta do způsobu archeologické práce a ukázat průřezově jakými tématy se současná
archeologie zabývá. Posluchač bude mít možnost nahlédnout do celé šíře archeologické problematiky od období paleolitu-lovecko-sběračské společnosti až do počátku novověku.
Předmět přiblíží studentům programu "Péče o kulturní dědictví" vybrané okruhy problémů, které se pojí s ochranou, výzkumem a prezentací archeologických památek. Student by po absolvování tohoto předmětu měl mít základní představu o současných trendech v oblasti nakládání z archeologickým dědictvím.
|
Požadavky na studenta
|
Přiměřená účast na přednáškách (minimálně 80%), písemný test z probíraných témat. Sepsání seminární práce (v rozsahu do 8 normostran / 2000 slov) na vybrané téma (možnost výběru z nabízených témat nebo po domluvě volba vlastního). Podle výsledků testu a kvality referátu bude student přizván na ústní přezkoušení.
Při plnění úkolů není povoleno využívat umělou inteligenci.
|
Obsah
|
1) Archeologie jako vědecká disciplína, její význam pro poznávání minulosti. Příbuzné obory a metody.
2) Proměny archeologických přístupů v čase, příklady nalezišť s různou problematikou a datací, kterým se budeme podrobněji věnovat
3) Sídliště/osada/vesnice - neolit až raný středověk: co má společné nejtypičtější sídlo, v jakém lidé žili po většinu minulosti, jak jej zkoumáme, kde se vyskytuje
4) Kostrová pohřebiště - možnosti výzkumu, období výskytu, příklady. Antropologie, lidé v minulosti.
5) Opevněná sídla - oppida a hradiště: čím jsou výjimečná, kdy člověk začal mít potřebu se opevňovat, o čem to svědčí?
6) Hrady a pevnosti: jejich význam pro středověk novověk. Války a bojiště.
7) Město - jak jej zkoumat, od kdy lze mluvit o tomto způsobu sídlení
8) Paleolit a Mezolit: Jak zkoumat lovce a sběrače u nás. Sprašové profily pod Pálavou versus severočeské pískovcové převisy
9) Neolitická sídliště: Bylany a Těšetice klíčové výzkumy pravěku v České republice
10) Dílny řemeslníků: jsme schopni je archeologicky vidět a co nám řeknou?
11) Kláštery a kostely: jak je zkoumá archeologie a co může být přínosem pro ostatní disciplíny, které se v tomto prostoru pohybují.
12) Pražský hrad: co lze vyzkoumat na lokalitě, které se archeologové věnují víc než 100 let?
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Katarína Kapustka, PhD. ,
-
Přednášející:
PhDr. Jan Frolík, CSc. (50%),
Mgr. Tereza Jošková (100%),
Mgr. Katarína Kapustka, PhD. (50%),
-
Vede seminář:
PhDr. Jan Frolík, CSc. (50%),
Mgr. Tereza Jošková (100%),
Mgr. Katarína Kapustka, PhD. (50%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
KOLEKTIV AUTORŮ. Archeologie pravěkých Čech. Praha, 2007.
-
Doporučená:
PODBORSKÝ, V. Dějiny pravěku a rané doby dějinné. Brno, 2002.
-
Doporučená:
Oliva, M. Encyklopedie paleolitu a mezolitu českých zemí. Brno, 2016.
-
Doporučená:
Kuna, M. a kolektiv. Nedestruktivní archeologie. Praha, 2004.
-
Doporučená:
Bouzek, Jan. Pravěk českých zemí v evropském kontextu. Praha: Triton, 2005. ISBN 80-7254-685-6.
-
Doporučená:
PODBORSKÝ, V. a kol. Pravěké dějiny Moravy. Vlastivěda moravská. Země a lid, nová řada, sv.3.. Brno, 1993.
-
Doporučená:
Klápště, J. Proměna českých zemí ve středověku. Praha, 2005.
-
Doporučená:
Za historií do hlubin (Archeologie v Kutné Hoře) - dr. Jan Frolík. .
-
Doporučená:
Smetánka, Z. Život středověké vesnice. Praha, 1988.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
nejsou stanoveny, otevřeno všem studentům. |
Získané způsobilosti |
Orientace v archeologické problematice.
Přehled o palčivých otázkách současné archeologické památkové péče. |
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Hodnotící metody |
- Písemná zkouška
- Posouzení zadané práce
- Analýza výkonu studenta
|
|
|
|