|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
UPEM / CMNR
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
UPEM
/
CMNR
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Managerial decision making
|
Form of course completion
|
Examination
|
Form of course completion
|
Examination
|
Accredited / Credits
|
Yes,
5
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
Konzultace
14
[Hours/Semester]
|
Course credit prior to examination
|
Yes
|
Course credit prior to examination
|
Yes
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
YES
|
Language of instruction
|
Czech
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
YES
|
Winter semester
|
18 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
14
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Periodicity |
každý rok
|
Evaluation scale for credit before examination |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
Yes
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Evaluation scale for credit before examination |
S|N |
Substituted course
|
UPEM/KTRO
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
The aim of the course is to broaden and deepen the knowledge of decision making also consolidate and develop practical management skills and abilities through interactive business simulation.
|
Requirements on student
|
Zkouška písemná nebo ústní s podmínkou předchozího získání zápočtu formou splnění korespondenčních úkolů.
|
Content
|
Introduction, description of states and phenomena, one-criterion evaluation.
Benefit. Multi-criteria decision making - overview of methods. Additive, lexicographic and aspiration method.
Multi-criteria comparison of variants - according to individual criteria.
Multicriterial comparison - by pairs of criteria and difference. Multicriterial programming.
Decision making under uncertainty and game theory.
Quantities dependencies - practical applications. Sparse scales.
Application of indexes in analysis and decision making.
Monte Carlo Method.
Group decision making. Expert methods.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Basic:
FOTR, J., ŠVECOVÁ, L.:. Manažerské rozhodování: postupy, metody a nástroje. Praha: Ekopress, 2016.
-
Basic:
ROUDNÝ, R., RYBYŠAROVÁ, M.:. Rozhodování - příklady, hodnocení variant. Pardubice, 2007.
-
Recommended:
FIALA, P.:. Modely a metody rozhodování. Praha: Oeconomica, 2013.
|
Time requirements
|
Part-time form of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Příprava na zápočet
|
28
|
Semestrální práce
|
20
|
Domácí příprava na výuku
|
38
|
Kontaktní výuka
|
14
|
Příprava na zkoušku
|
50
|
Total
|
150
|
|
Prerequisites - other information about course preconditions |
- |
Competences acquired |
Student, který úspěšně absolvoval předmět, umí:
erudovaně diskutovat pojem užitek v kontextu s podpůrnými metodami vícekriteriálního porovnání;
vysvětlit postup aplikace jednotlivých metod vícekriteriálního rozhodování;
využít při řešení rozhodovacích problémů své znalosti a zákonitosti teorie her.
Student, který úspěšně absolvoval předmět, dovede:
aplikovat na rozhodovací problém jednotlivé rozhodovací metody;
posoudit, které z rozhodovacích metod jsou více či méně vhodné pro konkrétní případ;
aplikovat indexy při analýze rozhodovacího problému a vytvořit závěry.
Student, který úspěšně absolvoval předmět, je schopen:
analyzovat problém a zvolit konkrétní nástroj pro podporu rozhodování;
nástroje na podporu rozhodování aplikovat a na základě vyhodnocení výsledků dojít k finálnímu rozhodnutí řešení problému.
|
Teaching methods |
- Monologic (reading, lecture, briefing)
- Dialogic (discussion, interview, brainstorming)
- Work with text (with textbook, with book)
- Skills training
- Stimulating activities (simulation, games, drama)
|
Assessment methods |
- Written examination
- Home assignment evaluation
|
|
|
|