|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
FES / HMEV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
FES
/
HMEV
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Metodologie vědy
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
15
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
5
[HOD/SEM]
Seminář
10
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
2 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit doktorandy s atributy vědeckého výzkumu, zásadami vědecké práce a její etikou. Součástí je také představení sciometrických technik a příslušných databází, vč. práce s nimi.
|
Požadavky na studenta
|
Účast na výuce, odevzdání průběžných úkolů zadaných vyučujícím.
Zkouška: odevzdání a akceptace publikačního výstupu dle zadání vyučujícího.
|
Obsah
|
Teorie a vědecké poznání
Role metodologie a podstata metodické činnosti
Teoretický výzkum jako složitý poznávací systém
Vývojové etapy vědeckého myšlení
Charakteristické znaky vědy
Vědecký problém, způsoby řešení
Sciometrie
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
OCHRANA, F. Metodologie, metody a metodika vědeckého výzkumu.. Praha: Karolinum, 2019. ISBN 978-80-246-4200-0.
-
Základní:
OCHRANA, F. Metodologie vědy. Úvod do problému.. Praha: Karolinum, 2009.
-
Doporučená:
ŠESTÁK, Z. Jak psát a přednášet o vědě. Praha : Academia, 2000.
-
Doporučená:
Scientific methods
(Jarrard Richar D.)
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Předpoklady pro zvládnutí tohoto předmětu nejsou žádné. |
Získané způsobilosti |
Student, který úspěšně absolvoval předmět, umí:
vysvětlit podstatu vědeckého problému, jeho definice a potřeby objektivního odhalování jeho podstaty,
charakterizovat základní vědecké metody, podstatu vědecké práce,
popsat principy vědecké práce, návaznosti jednotlivých kroků kritické úvahy nad vědeckým problémem.
vysvětlit, jak bude postupovat při řešení určitého vědeckého problému, vysvětlit a odůvodnit výběr vhodných vědeckých metod a případného překonávání překážek ve vědecké práci.
Student, který úspěšně absolvoval předmět, dovede:
na základě znalostí navrhnout vhodnou vědeckou metodu,
navrhnout publikační postup tak, aby splňoval etické požadavky kladené na vědeckou práci,
vyjmenovat problémy, se kterými se může setkat a navrhnout způsoby řešení,
posoudit publikační strategii, včetně vhodnosti časopisu/konference k publikování v souladu s potřebami ISP a fakulty.
Student, který úspěšně absolvoval předmět, je schopen:
samostatně a odpovědně definovat vědecký problém, popsat jej a navrhnout postup řešení,
rozhodnout o aplikaci příslušné vědecké metody, případně aplikace metodologického návrhu řešení,
vymezit zadání pro spolupracující spoluautory, kteří se podílejí na řešení vědeckého problému.
srozumitelně a přesvědčivě sdělovat odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory.
|
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Demonstrace
- Nácvik dovedností
- Coordinated practice
|
Hodnotící metody |
- Posouzení zadané práce
- Analýza výkonu studenta
- Obhajoba vlastního projektu
|
|
|
|