|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAA / BLEXA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAA
/
BLEXA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Lexikologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
38 / 51
|
0 / 0
|
1 / 2
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
KAA/LEXA
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
KAA/BMFA2
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
ANO
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem studijního předmětu je seznámit studenty se strukturou současné angličtiny v oblasti spisovné i nespisovné slovní zásoby, variabilitou lexikálního systému a faktory působícími na jeho rozvrstvení.
|
Požadavky na studenta
|
Povinná docházka do seminářů (povoleny 2 absence).
Aktivita v semináři
Písemný test 70 %
|
Obsah
|
Objects of lexicology and its connection with other areas of linguistics.
Lexical and grammatical system and synchronic and diachronic approach.
Lexical meaning and semantic structure.
Syntagmatic relations.
Collocation.
Morphological structure of English words.
Word formation processes.
Set expressions,their classification, basic properties and functions.
Semantic change.
Figurative language.
Paradigmatic relations in vocabulary system.
Stylistic stratification of vocabulary.
Time stratification of vocabulary.
Etymology, types of loans and the process of domestication.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Petra Huschová, Ph.D. ,
-
Přednášející:
PhDr. Petra Huschová, Ph.D. (100%),
Mgr. Eva Nováková, PhD. (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Petra Huschová, Ph.D. (100%),
Mgr. Eva Nováková, PhD. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
PEPRNÍK, J. English Lexicology. UP: Olomouc, 2006.
-
Základní:
KATAMBA, F. English Words. London: Routtledge, 2005.
-
Základní:
VACHEK, J. Chapters from Modern English Lexicology and Stylistics. Praha, 1991.
-
Rozšiřující:
HANKS, P. Lexical analysis: norms and exploitations. Cambridge, Mass.: MIT, 2013.
-
Rozšiřující:
PARTINGTON, A. Patterns and Meanings. Amsterdam: John Benjamins, 1998.
-
Rozšiřující:
LYONS, J. Semantics. Cambridge: CUP, 1997.
-
Doporučená:
SEIDL, J. English Idioms. Exercises on Idioms. Oxford: OUP, 1989.
-
Doporučená:
QUIRK, R., STEIN, G. English in Use. London: Longman, 1990.
-
Doporučená:
BAUER, L. English Word-Formation. Cambridge, CUP, 1991.
-
Doporučená:
ČERMÁK, F. Lexikon a sémantika. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2010.
-
Doporučená:
HILL, J., LEWIS, M. LTP Dictionary of Selected Collocations. London: LTP, 1997.
-
Doporučená:
CRYSTAL, D. The English Language. London, Penguin Books, 1990.
-
Doporučená:
MCCARTHY, M. Vocabulary. Oxford: OUP, 1990.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Student bude schopen provést kompletní lexikologickou analýzu textu z hlediska formy, významu, způsobu obohacování lexikonu, významových vztahy mezi jednotlivými lexikálními jednotkami a stylistického, sociálního a teritoriálního rozvrstvení slovního zásoby. Student bude kompetentní správně interpretovat jednotlivé standardními i nestandardními prvky na základě kontextu. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody samostatných akcí
- Nácvik dovedností
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|