|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAA / MUCZP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAA
/
MUCZP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Učitelská způsobilost
|
Způsob zakončení
|
Státní závěrečná zkouška
|
Způsob zakončení
|
Státní závěrečná zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
0
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
1 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
3 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ne
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět státní závěrečné zkoušky.
Zkouška učitelské způsobilosti je výstupem studijního modulu profesní přípravy, tj. studijních předmětů psychologie, pedagogiky, obecné a oborové didaktiky včetně všech pedagogických praxí. Vychází ze syntetického přístupu k problémům výchovy a vzdělávání s důrazem na školní prostředí. Kandidát během zkoušky prokazuje schopnost kritické a analytické práce s odbornou literaturou, odpovídající úroveň internalizace obecných principů a tvůrčího přístupu k jevům edukační reality na základě reflexe vlastních zkušeností.
|
Požadavky na studenta
|
Organizační pokyny:
Předpokladem k zahájení zkoušky učitelské způsobilosti je:
1.podání písemné přihlášky ke zkoušce ve stanoveném termínu
2.zpracování vlastního profesního portfolia (zdůvodněný výběr ze všech relevantních materiálů, který charakterizuje kandidátovo "profesní já", včetně seznamu prostudované literatury) a odevzdání portfolia 14 kalendářních dní před konáním zkoušky na sekretariát KAA
3. prezentace portfolia s vizuální oporou v den konání zkoušky v délce 8-10 minut
Organizace zkoušky:
1.Zkouška je vykonávána před minimálně tříčlennou komisí v českém jazyce.
2.Kandidát si vylosuje tematický okruh a má právo si ve 20 minutách písemně připravit hlavní body odpovědí.
3.Zkouška probíhá ústní formou (délka trvání cca 25 minut) a skládá se ze dvou částí:
-prezentace portfolia v rozsahu 8 - 10 minut a následná diskuse
-analýza problematiky v rámci vylosovaného tematického okruhu
4.Kritéria pro hodnocení kandidátova výkonu: věcná a obsahová správnost, odpovídající akademická úroveň a kultura projevu, u prezentace též efektivní využití didaktické techniky.
5.Po poradě komise je kandidátovi sděleno výsledné hodnocení.
|
Obsah
|
Předmět zkoušky je vymezen následujícími tematickými okruhy (literatura viz studijní předměty):
1.Cíle výchovy a vzdělávání
Primární kategorie ve výchově a vzdělávání, kategorie historická a společenská, hierarchie cílů, formulace cílů a jejich přijímání žákem, vztah cíle a hodnocení. Cíle krátkodobé a dlouhodobé v procesech vyučování / učení.
Cíle výchovné činnosti v psychologickém a psychologicko-pedagogickém pojetí.
Specifikace cílů ve VAJ. VAJ v interkulturní výchově a vzdělávání.
2.Obsah a prostředky vzdělávacího procesu
A. Druhy vzdělání, jejich vztah, problémy a způsoby jejich řešení. Pojetí kurikula, pedagogické dokumenty. RVP ZV.
Teorie výběru a uspořádání učiva. Didaktická znalost obsahu. Psychologická a didaktická analýza učiva.
B. Materiální a nemateriální didaktické prostředky.
Učební materiály a pomůcky. Teorie učebnic.
Organizační formy vyučování. Časový faktor ve vyučování. Vyučovací hodina. Přístupy, metody a techniky ve výuce anglického jazyka v diachronním a synchronním pohledu.
3.Vyučování a jeho řízení
A. Vymezení vztahů mezi vyučováním a učením z pedagogického hlediska. Učení jako činnost žáka, vyučování jako činnost učitele. Teorie učení. Základní faktory výuky cizích jazyků.
Plánování vyučovacího procesu. Problémové vyučování, rozvíjející vyučování. Současné trendy v projektování výuky.
Řízení vyučování (role učitele/žáka, diagnostická činnost učitele, diferenciace a kooperace, disciplína). Aktivizace žáků ve vyučování a její prostředky, rozvíjení tvořivosti žáků. Autonomní učení.
Hodnocení výsledků procesů učení / vyučování didaktickými a psychologickými metodami. Sebehodnocení žáka, vzájemné hodnocení žáků, hodnocení učitelem. Konstrukce nástrojů hodnocení jednotlivých řečových dovedností a jazykových prostředků, kritéria hodnocení, interpretace výsledků hodnocení. Psychologie a psychohygiena zkoušky.
B. Komunikace jako pedagogický a psychologický termín. Vztahy mezi psychologickým a pedagogickým pojetím interakce a komunikace, s tím související problémové okruhy: komunikační a komunikativní, komunikativní/ční kompetence jako cíl VAJ - komunikace jako prostředek VAJ.
Modely a druhy komunikace. Komunikační záměr, střet kom. záměrů učitele a žáka.
Typy interakce a komunikace ve škole a v prostředí školní třídy.
Pedagogická komunikace ve VAJ (prezentace nového učiva, otázky, instrukce, využívání mateřského jazyka ve VAJ).
C. Motivace z pohledu různých škol myšlení. Motivace k učení, změny v motivacích a postojích, motivace zájmem a smyslem pro povinnost, aspirační úroveň jako motivující činitel, motivy autonomní a heterogenní.
Potřeby a zájmy žáků. Svobodný výběr.
Způsoby motivování žáků ve VAJ. Odměna a trest. Demotivace a její příčiny.
4.Žák
Vyučování a vývoj osobnosti. Stadia ve vývoji osobnosti žáka a jejich pedagogicko-psychologická charakteristika. Specifičnost žákovy osobnosti. Požadavky kladené na osobnost, očekávání a nároky žáka.
Objekt a subjekt vyučování, aktivita, tvořivost, školní úspěšnost a neúspěšnost. Pozice žáka ve skupině. Individuální zkušenosti žáka ve vyučování. Dynamika třídy jako sociální skupiny. Homogenní a heterogenní skupiny. Spolupráce rodiny a školy.
Subjektivní a objektivní determinanty.
Individuální styly a strategie učení. Multisensorická strategie výuky cizího jazyka a její zdůvodnění.
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, např. poruchy učení ve vztahu k cizojazyčnému vyučování: dyslexie, dysgrafie apod.; nadaný žák.
5.Učitel
Specifičnost učitelovy osobnosti, požadavky na učitelovu osobnost a na učitelství. Profesní kompetence a dovednosti učitele. Typologie učitele. Role učitele obecně i v kontextu výuky anglického jazyka. Vzdělávání, sebevzdělávání a vývoj učitele, model reflektivního praktika, reflektivní techniky, učitel jako výzkumník (strategie, metody, techniky).
Práce učitele v různých modelech vyučování.
Náročnost a psychohygiena učitelského povolání.
Standard učitelské profese.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
1.podání písemné přihlášky ke zkoušce ve stanoveném termínu
2.zpracování vlastního profesního vývojového portfolia (zdůvodněný výběr ze všech relevantních materiálů, který charakterizuje kandidátovo "profesní já" a dokumentuje profesní rozvoj studenta, včetně seznamu prostudované literatury) a odevzdání portfolia 14 kalendářních dní před konáním zkoušky, a to v tištěné podobě na sekretariát KAA nebo v elektronické podobě na sdílené úložiště (https://unipardubice-my.sharepoint.com/:f:/g/personal/irre0240_upce_cz/EmvYdHIuqAVOh-yYz50Pe_0BKd7FuNn1LLN199YrbDMrVw?e=lh6x0k). Kontaktní osoba v případě problémů s nahráním: tatana.chudobova@upce.cz
3. prezentace portfolia s vizuální oporou v den konání zkoušky v délce 8-10 minut |
Získané způsobilosti |
- |
Vyučovací metody |
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|