|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBBV / C377
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBBV
/
C377
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Molekulárně biologické metody ve zdrav.
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Molekulárně biologické metody ve zdravotnictví
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem je seznámit studenty se strukturou, vlastnostmi a funkcí nukleových kyselin. Zvláštní pozornost je věnována virovému a bakteriálnímu geonomu. Studenti získají základní informace o metodách izolace nukleových kyselin a molekulárně-biologických metodách (polymerázové řetězové reakce, real-time PCR, RFLP, sekvenování, hybridizační techniky), které se dnes již běžně využívají k detekci dědičných chorob i dalších onemocnění ve zdravotnictví. Probíráno je rovněž klonování DNA, příprava a využití geneticky modifikovaných mikroorganismů.
|
Požadavky na studenta
|
písemný test nebo ústní zkouška
|
Obsah
|
1.Struktura a význam nukleových kyselin, Centrální dogma - replikace, transkripce, translace - opakování. 2.Izolace nukleových kyselin, stanovení koncentrace, čistoty a integrity nukleových kyselin. 3.cDNA - význam, funkce. využití cDNA. 4.Amplifikace DNA, polymerázová řetězová reakce (PCR), návrh primerů, možnosti analýzy PCR produktu. 5.Kvantitativní PCR (real-time PCR) 6.Restrikční enzymy, RFLP, fragmentační analýza a další elektroforetické analýzy 7.Hybridizace nukleových kyselin, stripy, mikročipy, blotting a jejich využití v klinické diagnostice 8.Sekvenování DNA, Hodnocení sekvenogramu, Využití metody sekvenování v diagnostice. 9.Klonování DNA, vektory. Využití v diagnostice. Geneticky modifikované organismy. 10.Úvod do genomiky a jejích metod. Využití v klinické diagnostice. Personalizovaná terapie, cílená léčba. 11.Kontrola kvality, typy kontrol, kontrolní materiály a postupy. Řízená dokumentace. 12.Databáze DNA, vyhledávání sekvencí, polymorfismů. Základní nástroje pro práci s oligonukleotidy. 13.Kontrolní test
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Jan Kapras a kol. Kontrolní otázky Biologie a lékařská genetika. Praha, 1999. ISBN 80-7254-081-5.
-
Doporučená:
Mazura I. Speciální metody molekulární biologie. Karolinum, Praha., 2001. ISBN 802460258.
-
Doporučená:
Dorian J. Pritchard, Bruce R. Korf. Základy lékařské genetiky. Praha, 2007. ISBN 978-80-7262-449-2.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Předmět navazuje na učivo obecné biologie a biochemie. |
Získané způsobilosti |
Studenti se seznámí se základními principy využívajících nukleových kyselin pro detekci dědičných chorob i dalších onemocnění. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Písemná zkouška
|
|
|
|