|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBBV / C632
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBBV
/
C632
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Laboratoř z klinické biochemie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Laboratoř
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
KBBV/C628
nebo KBBV/C638
a KALCH/C373 nebo KALCH/C625
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
NE
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student získá základní dovednosti v laboratořích z klinické biochemie.
|
Požadavky na studenta
|
Závěrečná písemná zkouška
|
Obsah
|
Bezpečnost práce v klinicko-biochemické laboratoři. Biologický materiál. Určení analytických parametrů metody (linearita, přesnost, správnost) - teorie.
Bílkoviny. Význam a možnosti stanovení celkové bílkoviny a albuminu. Elektroforetická separace bílkovin v séru. Stanovení vybraných bílkovin akutní fáze. CRP.
Látky nebílkovinného dusíku. Stanovení močoviny. Stanovení kreatininu v séru a moči. Výpočet glomerulární filtrace.
Enzymy a isoenzymy. Význam a možnosti stanovení katalytické koncentrace vybraných enzymů. Enzymová kinetika.
Lipidy. Stanovení celkového cholesterolu, triacylglycerolů, HDL a LDL cholesterolu, index aterogenity. Chylózní sérum.
Glukosa. Význam a možnosti stanovení glukosy v séru. Orální glukosový toleranční test.
Barviva I - význam a možnosti stanovení hemoglobinu a jeho derivátů, včetně glykovaného hemoglobinu.
Barviva II - význam a možnosti stanovení bilirubinu, konjugovaný a nekonjugovaný bilirubin. Ikterické sérum.
Stanovení alfa-tokoferolu v lidské plazmě.
Spektrofotometrické stanovení malondialdehydu jako ukazatele oxidačního stresu.
Chemické a toxikologické vyšetření moče. Test na okultní krvácení do stolice.
Seminář. Referáty.
Náhradní laboratorní cvičení. Závěrečný test.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Racek, J. a kol. Klinická biochemie, Galén, Karolinum, 1999.
-
Základní:
Masopust, J. Klinická biochemie I, II, (požadování a hodnocení biochemických vyšetření), Karolinum, 1998.
-
Základní:
Zima, T. Laboratorní diagnostika, Galén, Praha, 2002.
-
Základní:
Doležalová, V. a kol. Laboratorní technika v klinické biochemii a toxikologii, Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví; BRNO, 1995.
-
Základní:
Doležalová, V. a kol. Principy biochemických vyšetřovacích metod I, II, Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví; BRNO, 1995.
-
Doporučená:
Štěpánková Š., Královcová P., Kanďár R. Laboratorní cvičení z obecné a klinické biochemie. ISBN 978-80-7395-958-6.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Nespecifikovány
|
Získané způsobilosti |
Posluchač je po absolvování předmětu schopen se orientovat v klinicko-biochemických laboratořích.
|
Vyučovací metody |
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Laborování
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|