|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KCJ / BNLEX
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KCJ
/
BNLEX
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Lexikologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Němčina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
1 / 10
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Němčina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
KCJ/LEXI
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět seznamuje studenty se strukturou, proměnami a nejvýraznějšími tendencemi současné němčiny v oblasti spisovné i nespisovné slovní zásoby, variabilitou lexikálního systému a s faktory působícími na jeho rozvrstvení. Obsahem předmětu jsou jednotlivé charakteristiky lexémů, způsoby obohacování slovní zásoby, významové vztahy mezi jednotlivými lexikálními jednotkami, změny významu závisející na kontextu a celková analýza moderní německé slovní zásoby. V seminářích je důraz kladen na práci s konkrétními texty. Studenti jsou tak vedeni k tomu, aby správně interpretovali německé texty se standardními i nestandardními prvky.
|
Požadavky na studenta
|
Plnění průběžných úkolů v rámci semináře.
Aktivní sledování moderní německé slovní zásoby prostřednictvím médií a literatury.
|
Obsah
|
Lexikologie jako věda.
Předmět lexikologie a lexikologie jako vědecká disciplína, pomocné disciplíny lexikologie.
Slovo, obohacování slovní zásoby, tvoření slov.
Skládání, odvozování, přechod na jiný slovní druh, zkratky, onomatopoie.
Přejímání z cizích jazyků.
Přejímání slov, purismus.
Změna významu.
Sémaziologie a sémantika, přenášení významu (metafora, metonymie, synekdocha), stupňování a snižování významu, hyperbola, litotes, eufemismus).
Tvoření frazeologismů, klasifikace frazeologismů, slovní páry, idiomy, okřídlená slova, přísloví, znaky frazeologismů.
Viceslovná spojení (kolokace).
Současný stav moderní německé slovní zásoby.
Analýza moderní německé slovní zásoby, strukturální a genetická analýza, historická analýza, sémantická analýza, sociální a teritoriální analýza.
Lexikografie.
Jednojazyčné slovníky, dvojjazyčné slovníky, encyklopedie.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Kratochvílová. Kollokationen im Lexikon und im Text. Mehrwortverbindungen im Deutschen und Tschechischen. Berlin, 2011.
-
Doporučená:
SCHIPPAN, T. Lexikologie der deutschen Gegenwartssprache. Max Niemeyer Verlag. Tübingen, 1992.
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Domácí příprava na výuku
|
15
|
Vypracování seminární práce
|
46
|
Příprava na zkoušku
|
20
|
Celkem
|
120
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Studenti aktivně ovládnou problematiku německé slovní zásoby, tvoření slov, přebírání slov z cizích jazyků, metaforiku a frezeologii. Budou správně interpretovat autentické německé texty se standardními i nestandardními prvky. Budou umět charakterizovat lexémy, způsoby obohacování slovní zásoby, pochopí významové vztahy mezi jednotlivými lexikálními jednotkami a budou schopni celkové analýzy moderní německé slovní zásoby.
|
Vyučovací metody |
- Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|