|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KE / RNSDE
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KE
/
RNSDE
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Zpracování signálu v digit. komunikacích
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Zpracování signálu v digitálních komunikacích
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
24
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KE/NNSDE
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je v úvodní části seznámit studenty s vlastnostmi komunikačních kanálů a se základními typy komunikačních kanálů. Dále se studenti seznámí s principy zpracování signálů v moderních komunikačních systémech i s návrhem metod a algoritmů pro synchronizaci a ekvalizaci signálů digitálních modulací a detekce dat.
|
Požadavky na studenta
|
Student musí v průběhu semestru i při závěrečné zkoušce prokázat porozumění řešeným problémům. Konkrétní požadavky sdělí studentům vyučující v prvním týdnu semestru.
|
Obsah
|
1. Diskrétní modulace - shrnutí: Modulace skalární a vektorové. Modulace bez paměti a s pamětí. Modulace PAM, ASK, PSK, APSK, FSK. Modulátory a demodulátory. Konstelační diagram a diagram "oka". Modulace OFDM, modulace TCM
2. Elementární modely kanálů. Aditivní kanál s AWGN: operátor kanálu, detekce dat u modulací bez paměti, metoda LMS, pravděpodobnost chyby detekce
3. Detekce dat u modulací s pamětí: metoda MLSE
4. Lineární, časově invariantní kanály: frekvenčně neselektivní a selektivní kanály - příčiny, důsledky. Frekvenčně neselektivní kanál: operátor kanálu, nezávislá synchronizace amplitudy, pravděpodobnost chyby. Smyčka AVC
5. Lineární, časově invariantní frekvenčně neselektivní kanály: Nezávislá synchronizace frekvence a fáze nosné
6. Lineární, časově invariantní frekvenčně neselektivní kanály: Nezávislá synchronizace zpoždění: synchronizace symbolová a rámcová
7. Lineární, časově invariantní frekvenčně selektivní kanály: lineární zkreslení ISI, model kanálu, odhad parametrů modelu kanálu, metody odstranění zkreslení - ekvalizace
8. Lineární, časově invariantní frekvenčně selektivní kanály: Nezávislá ekvalizace, ekvalizační filtr, kritérium minimálního zkreslení a minimální chyby
9. Lineární, časově proměnný kanál: vliv Dopplerova jevu a další vlivy, nenáhodný a náhodný kanál. Typy náhodných kanálů (Riceův, Rayleighův) a jejich charakteristiky
10. Lineární, časově proměnný náhodný kanál: klasifikace náhodných LTV kanálů, kanál s pomalým hlubokým únikem - metody rozprostření spektra
11. Lineární, časově proměnný náhodný kanál: kanál s pomalou ISI - metody adaptivní ekvalizace, adaptivní ekvalizační filtry
12. Lineární, časově proměnný náhodný kanál: kanál s rychlým únikem: důsledky - hromadné chyby, prokládání
13. Nelineární, časově invariantní kanál: příčiny a důsledky, slabě nelineární kanály. Ekvalizace ve slabě nel. kanálech
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
V případě mimořádných opatření bude výuka probíhat vzdáleně s využitím programu MS Teams v době dle rozvrhu. Účast na schůzkách skupiny v MS Teams je ekvivalentní účasti na přednáškách a cvičeních.
In the case of distance learning, lessons will be tought trough MS Teams. Lessons will be at the time shown in the timetable. MS Teams is equivalent to participation and or attendens in lectures and excersises.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
RAWAT, Tarun Kumar. Digital Signal Processing. Oxford: Oxford Press, 2015. ISBN 978-0-19-808193-7.
-
Základní:
Sýkora, Jan. Teorie digitální komunikace. Praha: Vydavatelství ČVUT, 2002. ISBN 80-01-02478-4.
-
Doporučená:
Bellanger, Maurice G. Adaptive digital filters. New York: Marcel Dekker, 2001. ISBN 0-8247-0563-7.
-
Doporučená:
Couch, Leon W. Digital and analog communication systems. Upper Saddle River: Prentice Hall, 2007. ISBN 0-13-142492-0.
-
Doporučená:
Proakis, J. G. Digital Communication. McGraw Hill, Inc., 5 th ed., NY, 2008. ISBN 978-0-07-295716-7.
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
52
|
Příprava na zkoušku
|
40
|
Kontaktní výuka
|
28
|
Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků
|
26
|
Domácí příprava na výuku
|
34
|
Celkem
|
180
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Dobrá znalost středoškolské matematiky, integrálního a diferenciálního počtu a základů statistiky |
Získané způsobilosti |
Po absolvování tohoto předmětu budou studenti znát a budou umět používat nejdvýznamější typy modulací s pamětí a bez paměti. Dále budou mít podrobné znalosti o různých přenosových kanálech, jejich parametrech, jejich synchronizacích a ekvalizacích. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Laborování
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Písemná zkouška
|
|
|
|