|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFR / BFIPR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFR
/
BFIPR
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Filosofická propedeutika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
7
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
42 / 47
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/BFIPR
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kursu je probrat možné přístupy k filosofii, nastínit historii vzniku filosofie včetně kontextů, z nichž se rodí a v nichž dává smysl. Zajímat nás bude rovněž vztah filosofie, vědy, umění, náboženství a politiky, aneb jedinečnost filosofie. Studenti kromě schopnosti vyložit a precizně vyjádřit místo filosofie ve společnosti, v životě a na akademické půdě, budou obeznámeni se základní filosofickou terminologií. Naučí se číst a rozebírat filosofický, tj. vysoce abstraktní text. Na závěr kurzu odevzdají svůj vlastní text.
Cílem kurzu je rovněž probrat a nacvičit se studenty základní principy odborné filosofické práce, čtení a psaní. Seznámíme se se zásadami parafrázování a řádného citování odborných textů, probereme psaní bibliografických odkazů a další náležitosti psaní odborných prací.
|
Požadavky na studenta
|
Předpokladem získání zápočtu je pravidelná a aktivní účast na přednáškách i seminářích a průběžné plnění zadaných úkolů. Zkouška bude udělena za úspěšné napsání závěrečné seminární práce, která bude splňovat nároky odborného textu a za schopnost referovat domácí povinnou četbu.
Povinná literatura:
Ladislav Hejdánek, Úvod do filosofování, Oikúmené 2012 (viz Archiv Ladislava Hejdánka: Archiv Ladislava Hejdánka | texty dostupné online (hejdanek.eu)
Zdeněk Kratochvíl, Výchova, zřejmost, vědomí, Hermann a synové, Praha 1995, s. 14-110 (viz materiály ke stažení)
Doporučená literatura (DALŠÍ DOPORUČENÁ LITERATURA JE PŘÍMO VE SLOŽCE LITERATURA):
Cokoliv od autorů, o nichž budeme mluvit v hodinách.
Murial Barberyová, S elegancí ježka, Host, Brno 2008.
E. R. Dodds, Řekové a iracionálno, Praha 2000.
Zdeněk Kratochvíl, Hérakleitos, Herrmann a synové, Praha 2006 - viz www.fysis.cz
Zdeněk Kratochvíl, Archaická moudrost, v: Jan Bouzek, Z.K., Od mýtu k logu, Herrmann a synové, Praha 1994, s. 45-175.
Bernard Williams, Shame and Necessity, University of California Press 1993.
Martha Nussbaumová, Křehkost dobra, Oikoymenh, Praha 2000.
Jan Patočka, Sókratés, Praha 1991 (a jiná vydání).
Zdeněk Kratochvíl, Mýtus, filosofie, věda, M. Jůza a E. Jůzová, Praha 1996.
Miroslav Petříček, Úvod do (současné) filosofie, Hermann a synové (mnoho reedicí).
|
Obsah
|
Program:
1. Etymologie, významy a první výskyty slova filo-sofia. Jedinečnost filosofie: filosofie - věda - umění - náboženství - politika
(četba: Kafka: Káča; Carson: Eros the Bittersweet)
2. Mýtus jako kontext rodící se filosofie (od mýtu k logu)
(četba: Otto: Mýtus a slovo)
3. Hérakleitos. Základní terminologie související s rodící se filosofií.
(četba: www.fysis.cz - výklad Hérakleitových zlomků B 8, 9, 17, 22, 29, 35, 40, 49, 51, 53, 54, 89)
4. Pýthagorás a zlatý řez. Základní terminologie související s rodící se filosofií.
(četba: Kratochvíl: Řecké předpoklady výchovy v: Výchova, zřejmost, vědomí, Hermann a synové, Praha 1995, s. 64-110)
5. Miléťané, etický zlom, sedm mudrců, poznej sebe sama
(četba: Kratochvíl: Řecké předpoklady výchovy v: Výchova, zřejmost, vědomí, s. 64-110)
6. Filosofie jako reflexe. Základní terminologie související s rodící se filosofií. Filosofie praktická a/nebo akademická.
(četba: Ladislav Hejdánek, Úvod do filosofování, Oikúmené 2012.)
7. Společenské a duchovní předpoklady vzniku filosofie - vznik polis, písma, tragédie atd.
(četba: Patočka: Kulturní předpoklady, v: Sókratés, s. 28-64. Ukázka z tragédie Sofoklés: Antigona, Mahenova činohra Národního divadla Brno, záznam: ČT 2008)
8. Sofisté
(četba: Patočka: Kulturní předpoklady, v: Sókratés, s. 28-64)
9. Jak se píše a vypadá dnešní filosofická (akademická) literatura: formální i obsahová stránka.
10. Současná filosofie - nejsilnější proudy u nás i ve světě.
(četba: Miroslav Petříček, Úvod do (současné) filosofie, Hermann a synové.)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
doc. Mgr. Tomáš Hejduk, Ph.D. ,
-
Přednášející:
doc. Mgr. Tomáš Hejduk, Ph.D. (100%),
Mgr. Diana Kalášková (100%),
Mgr. Ondřej Krása, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
doc. Mgr. Tomáš Hejduk, Ph.D. (100%),
Mgr. Diana Kalášková (100%),
Mgr. Ondřej Krása, Ph.D. (100%),
Mgr. Jakub Trnka, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
R. Kraut. Aristotle's Ethics. Stanford Enczclopedia of Philosophy.
-
Doporučená:
T. Snyder. Cesta k nesvobodě: Rusko, Evropa, Amerika. Paseka, Prostor, 2019.
-
Doporučená:
E. S. Anderson. Is Women's Labor a Commodity?. Philosophy and Public Affairs 19, 1990.
-
Doporučená:
Picha, Marek. Kritické myšlení a rekonstrukce argumentu. Brno, Masarykova univerzita, 2014.
-
Doporučená:
M. C. Nussbaum . Křehkost dobra, část III. Praha, Oikoymenh 2003.
-
Doporučená:
GELLNER, E. Nacionalismus. Brno: CDK, 2003.
-
Doporučená:
M. Gregor, P. Vejvodová. Nejlepší kniha o fake news, dezinformacích a manipulacích!!!. CPress, 2018.
-
Doporučená:
D. Frede. Plato's Ethics.
-
Doporučená:
Miroslav Hroch (ed.). Slon, Praha, 2003. Pohled na národ a nationalismus. Čítanka textů..
-
Doporučená:
J. Janda. Pojetí spravedlnosti v Platónově Ústavě a Aristotelově Etice Nikomachově. Reflexe 35, 2008.
-
Doporučená:
E. Wyller. Pozdní Platón. Rezek, Praha, 1996.
-
Doporučená:
G. Orwell. Poznámky k nacionalismu in Úpadek anglické vraždy: eseje III.. Argo, Praha, 2015.
-
Doporučená:
J. Jirsa (ed.). Rozum, ctnosti, duše. OIKOYMENH, 2010.
-
Doporučená:
Markoš, Ján. Sila rozumu v bláznivej dobe. Manuál kritického myslenia. N press, 2019.
-
Doporučená:
PLATÓN. Spisy I-V. Praha : Oikúmené, 2003.
-
Doporučená:
M. Sandel. Spravedlnost: Co je správné dělat. Karolinum 2015.
-
Doporučená:
Rezek, Hurychová (eds). Spravedlnost jako zdatnost . Praha: OIKOYMENH, 1996.
-
Doporučená:
N. Warburton. The Basics of Essay Writing. London, Routledge, 2006.
-
Doporučená:
Szymanek, Krzysztof. Umění argumentace. Úlohy na zkoumání argumentů. Univerzita Palackého v Olomouci, 2004.
-
Doporučená:
A. MacIntyre. Ztráta ctnosti. Praha, Oikoymenh 2004.
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
45
|
Samostatná kritická četba
|
60
|
Příprava na zkoušku
|
60
|
Celkem
|
165
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Otevřená mysl, ochota upřímně se zamýšlet nad vlastním i okolním životem, jednáním a myšlením. |
Získané způsobilosti |
Studenti by po absolvování kurzu měli ovládat základní filosofickou terminologii. Naučí se číst a rozebírat filosofický, tj. vysoce abstraktní text. |
Vyučovací metody |
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Metody samostatných akcí
- Pracovní činnosti
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Písemná zkouška
- Rozhovor
|
|
|
|