|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFR / BNOVO
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFR
/
BNOVO
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Novověká filosofie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
7
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
22 / 30
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/BNOVO
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je zaměřit se na ústřední problémy novověké filosofie, tj. zejména na pokusy o nové založení filosofické a vědecké metody jak na straně anglosaského myšlení, tak i kontinentálního.
* Další informace a texty viz studijní materiály.
** Pokud bude výuka na základě rozhodnutí nadřízených státních orgánů probíhat plošně distančně, budeme se scházet online přes Microsoft Teams. Požadavky na ukončení kurzu zůstávají stejné.
|
Požadavky na studenta
|
Účast na přednáškách a seminářích.
Znalosti přednášek a základní literatury.
Vypracování zkouškového testu.
* Pokud bude výuka na základě rozhodnutí nadřízených státních orgánů probíhat plošně distančně, budeme se scházet online přes Microsoft Teams. Požadavky na ukončení kurzu zůstávají stejné. U distančního studia na testové otázky budou studenti odpovídat jednotlivě online.
|
Obsah
|
Novověké myšlení z hlediska vyčleňování člověka z řádu jsoucího a důrazu na metodu a teorii poznání
1. Od "vzestupné idealizace" v antice k "sestupné idealizaci" v renesančním umění a vzniku moderní vědy.
2. Otázka sebejistoty "já" či "cogito" v kontextu myšlení od Aristotela po René Descarta.
3. Racionalistické východisko teorie poznání (Descartes, Leibniz, Spinoza).
4. René Descartes (I)
5. René Descartes (II)
6. René Descartes a Baruch Spinoza (I)
7. Baruch Spinoza (II)
8. Gottfried Leibniz
9. Empirické východisko teorie poznání (Locke, Berkeley, Hume).
10. John Locke
11. George Berkeley
12. David Hume
13. Moderní vědecké myšlení u Francise Bacona a Blaise Pascala a jeho aplikace na společenské jevy u Thomase Hobbese.
Seminář: interpretace vybraných pasáží z jednotlivých děl novověkých myslitelů.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
doc. Mgr. Filip Grygar, Ph.D. ,
-
Přednášející:
doc. Mgr. Filip Grygar, Ph.D. (100%),
Mgr. Jakub Trnka, Ph.D. (100%),
PhDr. Vlastimil Zátka, CSc. (100%),
-
Vede seminář:
doc. Mgr. Filip Grygar, Ph.D. (100%),
Mgr. Jakub Trnka, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Descartes. Meditace o první filosofii. Praha, 2010.
-
Základní:
W. Röd. Novověká filosofie I. a II.. Praha, 2001.
-
Doporučená:
P. Glombíček, J. Kuneš (eds.). Cogito, ergo sum. Praha, 2006.
-
Doporučená:
M. Sobotka, M. Znoj, J. Moural. Dějiny novověké filosofie od Descarta po Hegela. Praha, 1993.
-
Doporučená:
J. Locke. Esej o lidském chápání. Praha, 2012.
-
Doporučená:
B. Spinoza. Etika, vyložená způsobem užívaným v geometrii. Praha, 2001.
-
Doporučená:
T. Hobbes. Leviathan. Praha, 2009.
-
Doporučená:
G. Leibniz. Monadologie a jiné práce. Praha, 1982.
-
Doporučená:
G. Berkeley. Pojednání o principech lidského poznání. Praha, 2004.
-
Doporučená:
M. Sobotka. Problém ?cogito ergo sum?. Praha, 2008.
-
Doporučená:
D. Hume. Zkoumání lidského rozumu. Praha, 1972.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Poznatky a kompetence, kterých studenti na tomto kursu nabudou, jsou předpokladem ke zdárnému porozumění podobě moderního světa, zejména jeho technovědnému rázu. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|