|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFR / BTM
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFR
/
BTM
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Teorie mýtu
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
1 / -
|
0 / -
|
7 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
KFR/BVOR2
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
KFR/BJZN2
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
NE
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
V kurzu budeme nejprve pracovat s Homérovou Íliadou. S její pomocí se budeme seznamovat s různými způsoby, jimiž lze k mýtu přistupovat a pátrat po jeho původu, smyslu, funkci a kompozici. Ty přístupy k interpretaci a výkladu mýtu, které se v průběhu 20. století v humanitních oborech zrodily a které je obtížné na Íliadu aplikovat, budeme sledovat na příkladu mýtu o Oidipovi, výjimečně si vypomůžeme i dalším materiálem, mýtem o Théseovi, či Hérodotovými Dějinami. Konec kurzu bude patřit mýtu v současném veřejném prostoru. Každá hodina začíná teoretickým výkladem a pokračuje společnou diskuzí nad textem, se kterým se studenti budou muset před každou hodinou seznámit. Průvodcem nám bude kniha Roberta Segala, Stručný úvod do teorie mýtu.
|
Požadavky na studenta
|
-
|
Obsah
|
(1.) 25. 9. Vybrané přístupy ke studiu mýtu, struktura kurzu a požadavky na účastníky. Mýtus a věda; mýtus jako výklad světa.
(2.) 2. 10. Mýtus a dějiny. Aitiologické mýty. "Mýtus" o Trójské válce.
Hertel, D., "The Myth of History: The Case of Troy", in K. Dowden a N. Livingston (eds.), A Companion to
Greek Mythology, Chichester: Wiley-Blackwell, 2011, s. 425-442.
(3.) 9. 10. Mýtus a geografie, mýtus a etnografie. Homérův Katalog lodí. Hérodotovy Dějiny.
Karttunen, K., "The Ethnography of the Fringes", in Bakker et al. (eds.), Brill's Companion to Herodotus.
Leiden - Boston: Brill, 2002, s. 457-456.
Herodotos, Dějiny, Praha: Odeon, 1972.
(4.) 16. 10. Mýtus jako kruhová kompozice, mýtus jako obraz. Ílias a Achilleův štít.
Douglas, M., Thinking in Circles: An Essay on Ring Composition. New Haven, London: Yale University
Press, 2007, kapitoly "Two Central Places, Two Rings", s. 101-114, "Alternating Nights and Days", s. 115-
124.
(5.) 23. 10. Hodina odpadá - zahraniční pracovní cesta.
(6.) 30. 10. Mýtus a rituál.
Segal, R., Stručný úvod do teorie mýtu, Praha: ExOriente, 2017, kapitola 4: "Mýtus a rituál", s. 65-80.
Nagy G., "Can Myth Be Saved?" in G. Schrempp a W. Hansen (eds.),Myth: A New Symposion,
Bloomington: Indiana University Press, 2002, kapitola 15.
(7.) 6. 11. Psychoanalytické interpretace mýtu. S. Freud, C. G. Jung, Jacob Arlow, Bruno Bettelheim.
Freud, S., Výklad snů, Pelhřimov: Nová Tiskárna, 1997, s. 149-165.
Segal, R., Stručný úvod do teorie mýtu, Praha: ExOriente, 2017, kapitola 6, "Mýtus a psychologie", s. 95-
114.
(8.) 13. 11. Mýtus jako lineární kompozice: hrdinský mýtus. Lord Raglan, Otto Rank, Joseph Campbell. Mýtus
o Théseovi. Campbell, J., Tisíc tváří hrdiny, Praha: Argo, 2017, s. 23-29, 37-50, 209 (schéma).
(9.) 20. 11. Strukturalistické interpretace mýtu I. Claude Lévi-Strauss o Oidipovi.
Lévi-Strauss, C., "Struktura mýtů", in Strukturální antropologie, Praha: Argo, 2006, s. 182-193.
Pojistka: Sergej, Simona.
(10.) 27. 11. Strukturalistické interpretace mýtu II.
Lévi-Strauss, C., "Asdiwalův příběh". Strukturální antropologie - dvě, př. J. Vacek, Praha: Argo, 2007,
s. 138-180.
Pojistka: Jan, Pavel Mošner.
(11.) 4. 12. Mýtus a společenské uspořádání. Mýtus a násilí. René Girard o Oidipovi.
Girard, R., "Oidipus and the Surrogate Victim", in Violance and the Sacred, Baltimore: Johns Hopkins
University Press, 1989 (1971), s. 68-88.
Pojistka: Aneta, Kristýna.
(12.) 11. 12. Národní mýty.
Chlup, R. "National myths and rebounding violence." Nations and Nationalism 27/4, 2021, s. 943-959.
Pojistka: Ondřej
(13.) 18. 12. Závěrečné shrnutí; evaluace kurzu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Segal, Robert. Stručný úvod do teorie mýtu. Praha. 2017.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
- |
Vyučovací metody |
-
|
Hodnotící metody |
-
|
|
|
|