|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFR / BVOR1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFR
/
BVOR1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Vybrané otázky z religionistiky I
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 20
|
0 / 0
|
0 / 10
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 10
|
0 / 0
|
0 / 5
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KRE/BVOR1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Vybrané otázky z religionistiky se v tomto semestru zaměří na prozkoumávání otázky tzv. společenského mýtu. Mýtus bude zkoumán ne jako ryze náboženská kategorie, ale jako fenomén, který má zásadní vliv i v současné, domněle převážně racionalizované, společnosti. Zároveň bude problematizována role mýtu jako nežádoucího a kognitivně defektního jevu. Jako výchozí bod tohoto zkoumání bude sloužit kniha Gérarda Boucharda: Social Myths and Collective Imaginaries, Toronto: University of Toronto Press, 2018, kterou doplníme četbou vybraných ukázek z kolektivní monografie Gérard Bouchard (ed.), National Myths: Constructed Pasts, Contested Presents, Routledge, 2013.
|
Požadavky na studenta
|
Předpoklady pro získání zápočtu: docházka min. 80 %, domácí příprava zadaných textů, převzetí patronátu nad jednou z hodin věnujících se aplikaci (případně ve dvojici).
|
Obsah
|
1. Obsah a průběh kurzu, požadavky na zápočet. Jakou roli hraje mýtus v současné společnosti?
2-3. Bouchard, Collective imaginaries, kap.1, Myth and collective imaginaries. Aplikace na příklady, doplňující četba.
4.-5. Bouchard, Collective imaginaries, kap. 2, What is a social myth? Aplikace na příklady, doplňující četba.
6.-9. Bouchard, Collective imaginaries, kap. 3, The mythification process. Aplikace na příklady, doplňující četba.
10.-11. Bouchard, Collective imaginaries, kap. 4, The conditions of the effectiveness of myth. Aplikace na příklady, doplňující četba.
12.-13. Bouchard, Collective imaginaries, kap. 5, Social myths: A pyramidal structure + General conclusions. Aplikace na příklady, doplňující četba.
Literatura:
Bouchard, Gérard, Social Myths and Collective Imaginaries, Toronto: University of Toronto Press, 2018.
Bouchard, Gérard (ed.), National Myths: Constructed Pasts, Contested Presents, Routledge, 2013.
Herzfeld, Michael, "What is a Polity? Subversive Archaism and the Bureaucratic Nation-State: 2018 Lewis H. Morgan Lecture", HAU: Journal of Ethnographic Theory 9, 2019: 23-35.
Chlup, Radek, "National Myths and Rebounding Violence", Nations and Nationalism 27.4 (2021): 943-959.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Schopnost čtení anglických odborných textů. |
Získané způsobilosti |
Interpretace odborných cizojazyčných textů. Reflexe teoretických problémů studia náboženství. |
Vyučovací metody |
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Hodnotící metody |
- Analýza výkonu studenta
- Systematické pozorování
|
|
|
|