|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFR / FIPRE
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFR
/
FIPRE
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Filozofická propedeutika
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 70
|
0 / 10
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 2
|
0 / 0
|
0 / 5
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/FIPRE
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KFI/FIVYH, KFR/FIVYH
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je uvést studenty jednotlivých fakult do základů filosofického myšlení prostřednictvím vybraných témat z dějin filosofie, vědy a umění. Nárokem předmětu je představit odlišné, a často až neslučitelné druhy oborového myšlení v rámci systému komplementarity tak, aby specializované vzdělání umožňovalo i vztah k celku a bylo s to naplnit ideu univerzity či to, co je hodno vědění.
* Dále viz studijní materiály.
** Pokud bude výuka na základě rozhodnutí nadřízených státních orgánů probíhat plošně distančně, budeme se scházet online přes Microsoft Teams. Požadavky na ukončení kurzu zůstávají stejné.
|
Požadavky na studenta
|
80% účast na přednáškách. Vypracování zápočtového testu na podkladě probírané látky a zadané literatury.
* Pokud bude výuka na základě rozhodnutí nadřízených státních orgánů probíhat plošně distančně, budeme se scházet online přes Microsoft Teams. Požadavky na ukončení kurzu zůstávají stejné. U distančního studia na testové otázky budou studenti odpovídat jednotlivě online.
|
Obsah
|
- Vymezení řecké a hebrejské tradice vůči mýtu a styčné momenty moderní vědy s mýtem (2 přednášky)
- Platónova Ústava a podobenství o úsečce a jeskyni - rozdíl mezi vědeckým a filosofickým myšlením (2x)
- Aktuálnost sporu o univerzálie ve vztahu k vědeckým entitám (2x)
- Descartes a Husserl (2x)
- Filosofická východiska kvantové teorie (2x)
- Idea univerzity jako idea komplementarity - od Heideggera k Bohrovi (2x)
*Více viz STAG - studijní materiály.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Samostatná kritická četba
|
60
|
Příprava na zkoušku
|
60
|
Kontaktní výuka
|
45
|
Celkem
|
165
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Studenti se seznámí se vznikem filosofie a vědy ve starověku, s proměnou jejich smyslu v novověku a ve 20. století. Tím získají dějinný vhled do stěžejních pojmů filosofie a vědy. Studenti budou současně konfrontováni s dějinnými rozhodnutími a etickými dilematy, které od starověku procházejí napříč různými vědními obory až do současnosti. Absolventi kurzu by měli být schopni propojit své odborné zaměření s širším intelektuálním kontextem univerzitního vzdělávání, vědeckého i každodenního života a rozvinout mezioborovou orientaci či schopnost kritické a kultivované sebereflexe. |
Vyučovací metody |
|
Hodnotící metody |
-
|
|
|
|