|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFR / FIVYH
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFR
/
FIVYH
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Filozofie výchovy
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 50
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / 2
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/FIVYH
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
KFI/FIPR
nebo KFI/FIPRE
nebo KFR/FIPR
nebo KFR/FIPRE
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
ANO
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KRF/FIVY2
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je zaměřit se především na vznik a kontext vzniku prvních podob výchovy našeho, evropského typu, tj. na starořeckou paideia a pojmy s ní souvisejícími: erós, filia, paiderastia, philosofia atp.
|
Požadavky na studenta
|
Pravidelná a aktivní účast na přednáškách
Ověření domácí četby minimálně tří knih vybraných z doporučené literatury (po dohodě možno vybrat i jinou literaturu)
|
Obsah
|
1. Úvod do problematiky filosofie výchovy
2. Szlezák - Založení evropské filosofie - Platón a Aristotelés
3. Liessmann - Vzdělání jako provokace
4. Strauss - Liberální vzdělání
5. Jaspers - Trojí úkol university; Národ a universita
6. Arendtová - Krize výchovy
7. Deneen - Liberalismus a humanitní vzdělání
8. Gadamer - pojem Bildung
9. Dewey - Pragmatismus a vzdělání
10. Patočka - Sókratova péče o duši
11. Patočka - Komenský a dnešní člověk
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
JIRSA, J. (ed.). Idea university. Praha, 2015. ISBN 978-80-200-2375-9.
-
Základní:
CHOTAŠ, J. a kol. Moderní univerzita. Ideál a realita. Praha, 2015.
-
Základní:
RICHÉ, R., VERGER, J. Učitelé a žáci ve středověku. Praha, 2006. ISBN 978-80-7429-028-2.
-
Doporučená:
PALOUŠ, R. Ars docendi. Praha : Karolinum, 2004.
-
Doporučená:
KOCH, J. Artes liberales. Leiden, 1959.
-
Doporučená:
STICHWEH, R. Der frühmoderne Staat und die europäische Universität. Frankfurt a. M., 1991.
-
Doporučená:
JASPERS, K. Die Idee der Universität. Berlin, 1946.
-
Doporučená:
LIESSMANN, K. P. Hodina duchů. Praxe nevzdělanosti. Polemický spis. Praha, 2015.
-
Doporučená:
NEWMAN, J. H. Idea univerzity. Praha, 2014.
-
Doporučená:
DAWSON, Ch. Krize západní vzdělanosti. Praha, 1991.
-
Doporučená:
NUSSBAUM, M. C. Křehkost dobra. Praha : Oikúmené, 2003.
-
Doporučená:
GASSET, J., O. Mission of the University. Princeton, 1944.
-
Doporučená:
FIALA, J. Obnova ideje univerzity. Praha, 1993. ISBN 80-70-66-785-9.
-
Doporučená:
GADAMER, H.-G. Pravda a metoda I. Praha, 2010.
-
Doporučená:
PATOČKA, J. Sebrané spisy. Péče o duši I-III. Praha : Oikúmené, 1996.
-
Doporučená:
PLATÓN. Spisy I-V. Praha : Oikúmené, 2003.
-
Doporučená:
KAUFMANN, W. The Future of the Humanities. New York, 1977.
-
Doporučená:
KRATOCHVÍL, Z. Výchova, zřejmost, vědomí. Praha : Herrmann a synové, 1995.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Studenti poznají kořeny (počátky "školství") a na nich porozumí podstatě, smyslu, případně možnostem výchovy dnešní. Cílem je rozvinout a kultivovat u studentů schopnost kritické sebereflexe učitelského a vychovatelského povolání, a to především v této historické reflexi. |
Vyučovací metody |
- Metody samostatných akcí
- Pracovní činnosti
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|