|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFR / MFIV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFR
/
MFIV
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Filosofie výchovy
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
3 / 10
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/MFIV
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurs se zabývá otázkou vzdělání zejména ve vztahu k myšlence "humboldtovské" univerzity. Současně půjde o vymezení pojmu vzdělání, který se v současnosti stal inkonzistentním a vágním. Právě oblast německé novověké filosofie představuje oblast, kde tento pojem nabývá konkrétního významu formování člověka v konfrontaci s vědou a uměním. Na základě výběru textů z okruhu německé filosofie studentům kurs představí problematiku moderního rozvoje konceptu vzdělání tak, jak se stal na dlouhou dobu pro západní svět paradigmatický jako i problematický.
|
Požadavky na studenta
|
Minimálně 80% účast na hodinách, vypracování seminární práce v rozsahu 10 NS.
Zakončenou zkouškou formou písmené práce.
|
Obsah
|
1. Pojem "Bildung" a jeho významová specifičnost
2. Herderův pojem humanity a výchova lidstva k lidskosti
3. Schiller a studium obecných dějin
4. Kantův Spor fakult
5. Schellingův pojem absolutní vědy
6. Humboldtova reforma vzdělání a vznik univerzity v Berlíně
7. Fichte: pojem vzdělance a plán vzdělávacího ústavu
8. Hegelův výměr vzdělání jako vzestupu k všeobecnosti
9. Schleiermacherovy úvahy o mravech na univerzitě
10. Novalisovo pojetí génia
11. Nietzsche: budoucnost vzdělávacích ústavů
12. Jaspersova idea univerzity: aktuálnost a kritika (Schelsky)
13. Gadamerova reflexe univerzity
Základní:
Ballauf, Th., Philosophische Begründungen der Pädagogik. Die Frage nach Ursprung und Mass der Bildung. Berlin 1966.
Chotaš, J., Prázný, A., Hejduk, T. a kol. Moderní univerzita. Ideál a realita. Filosofia, Praha 2015. (Kniha zahrnuje antologie textů k německé ideji univerzity)
Gadamer, H.-G., Pravda a metoda. Praha, Triáda 2010.
Fichte, J. G., Pojem vzdělance. Svoboda, Praha 1971.
Kaufmann, W., The Future of the Humanities. Transaction Publishers, London 1995.
Rozšiřující:
Herder, J. G., Vývoj lidskosti. Jan Laichter, Praha 1941.
Jaspers, K., Gesamtausgabe. Schriften zur Universitätsidee. I. Werke, Band 21. Schwabe Verlag, Basel 2016.
Horyna, B., Dějiny rané romantiky. Vyšehrad, Praha 2005.
Matějčková, T., Hegelova fenomenologie světa. OIKOYMENH, Praha 2018.
Nietzsche, F., Nečasové úvahy. OIKOYMENH, Praha 2005.
Liessmann, K. P. Vzdělání jako provokace. Academia, Praha 2018.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
- |
Vyučovací metody |
-
|
Hodnotící metody |
-
|
|
|
|