|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFR / MNOE1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFR
/
MNOE1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Noetika a filosofie vědy I
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
4 / 10
|
0 / 0
|
0 / 10
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/MNOE1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Metodologie či filosofie vědy se pokouší z různých hledisek interpretovat:
Problematický vztah mezi vědou a přirozeným postojem
Co je základem vědeckosti vědy
Z jakých východisek věda vzešla
Jak se věda vyvíjela a proměňovala
Jak probíhá vědecký provoz či výzkum
Co lze nebo naopak nelze od vědy očekávat.
*Více viz studijní materiály.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na přednášce(min. 80 %). Test.
|
Obsah
|
Husserlova kritika galileovské vědy v Krizi evropských věd
1) Několik historických souvislostí k Husserlově myšlenkové i životní cestě vedoucí k torzu Krize evropských věd a transcendentální fenomenologie.
2) Pojmy: krisis a dějinnost; genetická fenomenologie; Natürliche Welt a Lebenswelt.
3) Husserl stanovil situaci a stav vědeckosti věd a evropského člověka za kritický. Pojmenování a popis této situace.
4) Husserlova reflexe pojetí vědy a racionality v Řecku: legitimní smysl (telos) vědeckosti vědy, pojetí univerzálního rozumu, lidskosti a pravdy.
5) Zdroj krizové situace nachází Husserl v novověkém založení vědeckosti věd: antické univerzální pojetí vědeckosti vědy se v novověku proměnilo a vytratilo.
6) Příčiny: redukce a proměny smyslu, k nimž došlo v novověkém převzetí antické ideje univerzální filosofo-vědy. Nereflektované převzetí antického dědictví v podobě matematiky a geometrie a jejich aplikace na přírodu či vesmír.
7) Původ geometrie a vzestupné idealizace.
8) Husserlova kritika symbolického zakladatele moderní vědy Galilea Galileiho.
9) Galileiho realizace přímé a nepřímé matematizace přírody: sestupná idealizace.
10) Volný pád.
11) Husserlova terapie a její meze.
12) Kritické poznámky k Husserlově Krizi evropských věd.
13) Vědecká, společenská a osobní zodpovědnost vědce.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
E. Husserl. Krize evropských věd a transcendentální fenomenologie. Praha.
-
Doporučená:
F. Grygar. Kritika galileovské vědy v Husserlově Krizi. Červený Kostelec.
-
Doporučená:
J. Derrida. Tradice vědy a skrývání smyslu. Praha.
-
Doporučená:
P. Vopěnka. Úhelný kámen evropské vzdělanosti a moci. Praha.
-
Doporučená:
M. Petříček. Úvod do (současné) filosofie 11 improvizovaný přednášek. 4. přednáška.. Praha.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Studenti, kteří získají vědomosti o problematice vědeckosti vědy od antického Řecka po 20. století, budou schopni fundovanější orientace v základních myšlenkových a vědeckých paradigmatech, jež v každodenním životě ovlivňují náš způsob života a myšlení, což budou moci uplatnit i v praktických dovednostech. |
Vyučovací metody |
- Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|