|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KKO / K8PCH
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KKO
/
K8PCH
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Starý člověk ve zdraví a nemoci
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Starý člověk v nemoci a ve zdraví
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
10
[HOD/SEM]
Cvičení
20
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je prohloubit znalosti v oblasti geriatrie, jsou zdůrazněny nejčastější medicínské symptomy a diagnózy, je rozvedena i oblast managementu v péči o staré nemocné. Důraz je dán zejména na kvalitu péče.
|
Požadavky na studenta
|
Splnění povinné 75% účasti na přednáškách. Splnění povinné 85% účasti na cvičeních, seminářích. Splnění písemného testu. Splnění ústní zkoušky.
|
Obsah
|
Základní pojmy, epidemiologie, demografie, stárnutí v globalním měřítku, zdravotní politika. Koncept aktivního stárnutí, Active Ageing WHO. Syndrom vyhoření. Organizace služeb a péče, kvalita služeb, etické otázky v péči o seniory, sociální a právní problematika špatné zacházení se seniory, problematika týrání, zanedbávání a zneužívání starého člověka, syndrom maladaptace. Zvláštnosti farmakoterapie ve stáří. Komplexní geriatrické hodnocení, pomocná vyšetření hodnocení funkčního stavu, posouzení soběstačnosti, potřeby péče. Muskuloskeletární systém ve stáří, imobilita, instabilita, imobilizační syndrom, úrazy. Intelektuální poruchy, neurologická a psychiatrická problematika ve stáří. Poruchy chování, spánku, bolest. Paliativní péče v geriatrii. Zažívací trakt ve stáří. Výživa a její poruchy, anorexie, malnutrice, dehydratace, poruchy vnitřního prostředí. Kardiovaskulární systém ve stáří, respirační systém ve stáří. Urogenitální a gynekologické poruchy ve stáří, inkontinence, hematologické poruchy. Metabolické a endokrinní syndromy, infekční onemocnění ve stáří, kožní onemocnění, ORL a oční problematika u starých nemocných.
Gerontologická anamnéza, životní historie pacienta a její aplikace v komunikaci s pacientem, s rodinným příslušníkem. Reminiscence Komplexní geriatrické hodnocení - CGA. Hodnocení nutričního stavu. Hodnocení stoje a chůze. Hodnocení psychických funkcí. Kognitivní trénink. Hodnocení soběstačnosti a výkonnosti. Koncept aktivního stárnutí, podpora zdraví ve stáří. Sociologická analýza života v instituci, v přirozeném prostředí, dotazníky kvality života, provedení hodnocení. Posouzení potřeb zdravých a nemocných seniorů v Geriatrickém centru - organizační aspekty, SWOT analýza, kvalita, etika, právo. Tvorba specifického ošetřovatelského procesu u seniora hospitalizovaného na akutním oddělení. Prezentace případových studií na základě EBP.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
prof. MUDr. Luboš Sobotka, CSc. ,
-
Přednášející:
MUDr. Hana Poláková (100%),
prof. MUDr. Luboš Sobotka, CSc. (100%),
-
Cvičící:
MUDr. Hana Poláková (100%),
prof. MUDr. Luboš Sobotka, CSc. (100%),
Mgr. Kristýna Šoukalová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
MUDr. Hana Poláková (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
KALVACH, Z. Geriatrie a gerontologie. Praha: Grada Publishing, 2004.
-
Základní:
KLEVETOVÁ, D.; DLABALOVÁ, I. Motivační prvky při práci se seniory. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008.
-
Základní:
KALVACH, Z.; ONDERKOVÁ, A. Stáří: pojetí geriatrického pacienta a jeho problémů v ošetřovatelské praxi. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2010.
-
Základní:
HERMANOVÁ, M.; PROKOP, J.; ONDRÁČKOVÁ, K. Vybrané kapitoly z péče o seniory. 1. vyd. Brno: NCO NZO, 2008.
-
Doporučená:
ELIOPOULOS, CH. Gerontological nursing.. Seventh edition, The Point, 2010.
-
Doporučená:
MAUK, K. Gerontological nursing. Competencies for care.. Jones a Bartlett Pusblisher, 2009.
-
Doporučená:
NANDA International. Ošetřovatelské diagnózy definice a klasifikace: 2015-2017. 1. vyd. Praha: Grada, 2015.
-
Doporučená:
JOIN COMMISSION RESOURCES. Prevence pádů ve zdravotnickém zařízení, cesta k dokonalosti a zvyšování kvality. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2005.
-
Doporučená:
DIENSBIER, Z. Průvodce stárnutím: aneb jak ho oddálit. 1. vyd. Praha: Radix, 2009.
-
Doporučená:
EYBL, V., ČERNÁ, P. Základy geriatrické farmakologie. Praha: Karolinum, 2008.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Studující zná komunikaci s pacientem, zná jednotlivá zařízení pečující od gerontologické pacienty, má přehled o péči v regionu, umí řešit jednotlivé komplikace a zdravotní problémy provázející péčí a léčbu gerontologických pacientů. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Pozorování
- Nácvik dovedností
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Písemná zkouška
|
|
|
|