|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KLKS / CPSK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KLKS
/
CPSK
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Centra a periferie slovanských kultur
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 20
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz sleduje v obecně slovanském kontextu měnící se úlohu kulturních center a jejich vztah ke společenskému životu. Mezi přední témata kurzu proto patří otázka účasti vzdělanostních středisek na formování národních kultur, jejich dotváření a přizpůsobování aktuálním sociokulturním poměrům. Pozornost bude rovněž věnována otázce, do jaké míry ovlivňovala centra kultury v jednotlivých slovanských prostředích své periferní oblasti. Mezi stěžejními metodologickými přístupy je třeba uvést zejména hledisko chronologické, v jehož rámci bude kurz sledovat kulturně aktivní oblasti v průběhu kulturních dějin. V tomto smyslu se pozornost nesoustředí pouze na literární činnost a její význačná střediska, ale v širším smyslu pojímá všechny oblasti kulturního života.
|
Požadavky na studenta
|
Účast na přednáškách;
zápočet je udělen na základě rozhovoru o tématu, které si student vybere a k němuž si nastuduje zvolenou literaturu (na základě vlastního výběru nebo na doporučení vyučujícího).
|
Obsah
|
1. Úvod. Centrum, periferie a semiperiferie v základní definici. Kulturologické pojetí pojmů.
2. Počátky vzdělanosti u Slovanů: formování prvních středověkých států a jejich kulturních center.
3. Cyrilometodějská tradice a počátky slovanské kultury: Velká Morava, Bulharsko, Kyjevská Rus.
4. Kulturní centra středověkého polského státu.
5. Pojetí centra a periferie v kultuře Kyjevské Rusi.
6. Kulturní centra středověkého českého státu:
7. Vrcholná centra renesanční kultury u Slovanů: Polsko, Dubrovnická republika, české země.
8. Parametry barokového slavismu z hlediska kulturně aktivních center.
9. Osvícenství a slovanská kulturní střediska.
10. Pojetí centra a periferie v rámci slovanského obrození. Nová centra národních kultur.
11. Transformující se centra kulturního života v průběhu 20. století. Vznik nových periferií.
12. Slovanská kulturní centra a periferie v době evropské integrace.
13. Celková sumarizace: shrnutí význačnějších momentů.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Miroslav Kouba, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Miroslav Kouba, Ph.D. (100%),
doc. Mgr. Michal Téra, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Miroslav Kouba, Ph.D. (100%),
doc. Mgr. Michal Téra, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
J. Rychlík. Mezi Vídní a Cařihradem I.. Praha, 2009.
-
Základní:
J. Máchal. Slovanské literatury I-III.. Praha, 1929.
-
Základní:
J. Bidlo. Slovanstvo. Obraz jeho minulosti a přítomnosti. Praha, 1912.
-
Základní:
F. Wollman. Slovesnost Slovanů. Praha, 1928.
-
Doporučená:
P. Ivić. Dějiny srbské kultury. Praha, 1995.
-
Doporučená:
A.Brückner. Dzieje kultury polskiej I-IV.. Warszawa, 1991.
-
Doporučená:
M. Bobrownicka. Język i tożsamość narodowa. Slavica. Kraków, 2000.
-
Doporučená:
Z. Črnja. Kuturna historija Hrvatske. Ideje ? ličnosti ? djela. Zagreb, 1964.
-
Doporučená:
B. Chropovský . Slované. Praha, 1989.
-
Doporučená:
M. Hroch. V národním zájmu. Požadavky a cíle evropských národních hnutí devatenáctého století v komparativní perspektivě. Praha, 1999.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Schopnost sledovat proměny kulturních center a analyzovat dynamiku vývoje národních kultur. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Hodnotící metody |
- Posouzení zadané práce
- Rozbor produktů pracovní činnosti studenta
- Rozhovor
|
|
|
|