|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KLKS / MTID
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KLKS
/
MTID
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Transnac. interpretace dějin slov.kultur
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Transnacionální interpretace dějin slovanských kultur
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
7
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / 20
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz se v mezioborovém přístupu snaží interpretovat hranice mezi národními a nadnárodními symboly slovanských kultur. Pozornost je v základním chronologickém konceptu soustředěna na výraznější kulturněhistorické etapy a jejich charakteristické projevy ve vybraných slovanských prostředích, jež jsou chápány v kontextu moderních úvah o transnacionalismu, transkulturalismu a multikulturalismu. Jednotlivá témata sledují pronikání a adaptace obecně pojímaných evropských impulzů do slovanských národních kultur, což se týká zejména těch prostředí, jež v minulosti sdílela společné historické osudy v rámci Habsburské monarchie nebo Osmanské říše.
|
Požadavky na studenta
|
Četba a interpretace vybrané odborné literatury.
V případě alternativní, distanční výuky bude student plnit úkoly zadávané vyučujícím písemnou formou (eventuálně v rámci synchronní výuky prostřednictvím MS Teams). Půjde především o četbu tematicky spjaté odborné literatury. Všechny čtenářské a jiné úkoly budou pravidelně a průběžně vyhodnocovány. Kontakt vyučujícího se studenty bude probíhat především prostřednictvím e-mailu, v případě nutnosti též telefonicky v době konzultačních hodin.
|
Obsah
|
1. Transnacionalismus, transkulturalismus a multikulturalita v historiografickém diskurzu slovanských zemí.
2. Národní a nadnárodní charakter kultury.
3. Kosmopolitní odkaz slovanských světců. Cyrilometodějská tradice a evropská vzdělanost.
4. Kosmopolitní rámec slovanského knihtisku. Centra slovanské knižní produkce.
5. Parametry a hranice slovanského humanismu a renesance. Dubrovník a Dalmácie; Polsko, české země.
6. Barokní slavismus. Teoretický koncept a jeho pozdější interpretace.
7. Ilyrský kosmopolitismus: kulturní modely slovanského Balkánu v době osmanské nadvlády.
8. Případová studie: Karlovický mír 1699, Vojenská hranice a sociokulturní změny ve střední a jihovýchodní Evropě.
9. Interpretační modely osvícenství a obrození ve slovanských zemích.
10. Moderna a kulturní modernizace ve slovanských zemích - evropské duchovní proudy a jejich adaptace.
11. Slovanská literární postmoderna: mezi nacionalismem a kosmopolitismem.
12. Jak psát transnacionální/transkulturní dějiny slovanských kultur.
13. Celková sumarizace: shrnutí význačnějších momentů.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
PETRBOK, Václav. Jak psát transkulturní literární dějiny?. Praha, 2019.
-
Základní:
ČERNÝ, Václav. Soustavný přehled obecných dějin literatury naší vzdělanosti I.-IV.. Praha, 2005.
-
Základní:
ĎURIŠIN, Dionýs. Teória medziliterárného procesu. Bratislava, 1985.
-
Základní:
HROCH, Miroslav. V národním zájmu. Požadavky a cíle evropských národních hnutí devatenáctého století v komparativní perspektivě. Praha, 1999.
-
Základní:
BURDA, František. Za hranice kultur: transkulturní perspektiva. Brno, 2016.
-
Základní:
MACURA, Vladimír. Znamení zrodu (České národní obrození jako kulturní typ). Jinočany, 1995.
-
Doporučená:
BRTÁŇ, Rudo. Barokový slavizmus. Liptovský Svätý Mikuláš, 1939.
-
Doporučená:
BOBROWNICKA, Maria. Narkotyk mitu (Szkice o świadomości narodowej i kulturowej Słowian zachodnich i południowych). Kraków, 1995.
-
Doporučená:
TUREČEK, Dalibor. Národní literatura a komparatistika. Brno, 2009.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Studenti získají představu o formování slovanských národních kultur a jejich vazbách na šíře pojímané evropské duchovní proudy. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Projekce
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Posouzení zadané práce
- Rozhovor
|
|
|
|