|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KLKS / MUK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KLKS
/
MUK
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Historické podoby uměl.kritiky
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Historické podoby umělecké kritiky
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 20
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Orientace ve vývoji umělecké a zejména literární kritiky (s přesahy do problematiky sféry literární kultury v zahraničí), vedoucí k poznání starší i novější kulturní sféry, především však k osvojení si základních parametrů literárního myšlení, resp. myšlení o literatuře. Do peripetií daného vývoje se promítnou i problémy filosofie dějin, filologického bádání nebo kulturní historie. V rámci semináře se může v chronologické posloupnosti demonstrovat, jak teorie a praxe literární kritiky reflektuje i širší společenské a kulturní souvislosti.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast, prezentace rozboru vybrané kritické reflexe literárního díla.
Pro případ distanční výuky: pravidelné zasílání písemného materiálu e-mailem, jednou za dva týdny studenti zašlou samostatný rozbor vybraných kritik. Zápočet bude udělen na základě hodnocení rozborů.
|
Obsah
|
Definice umělecké, zejména literární kritiky a její místo v poznávání umění
Stručný přehled dějin české literární kritiky 19. a 20. století
F. X. Šalda
Jiří Karásek ze Lvovic
Václav Černý
Otokar Fischer
Albert Vyskočil
Bedřich Fučík
Milan Jungmann
Jan Lopatka
Josef Vohryzek
Aleš Haman
Literární kritika po roce 1989
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
HRTÁNEK, P. (ed.). Antologie textů k dějinám české literární kritiky II (1. polovina XX. století). Ostrava, 2009.
-
Základní:
HRTÁNEK, P. (ed.). Antologie textů k dějinám české literární kritiky (XIX. století). Ostrava, 2010.
-
Základní:
JANOUŠEK, P. Černá kočka aneb Subjekt znalce v myšlení o literatuře a jeho komunikační strategie. Praha, 2012.
-
Základní:
HAMAN, A. Nástin dějin české literární kritiky. Jinočany, 2000.
-
Doporučená:
LOLLOK, M. Kritika v pohybu. Literární kritika a metakritika 90. let 20. století. Brno, 2019.
-
Doporučená:
OSVALDOVÁ, B., KOPÁČ, R. (eds.). Pokusy a dobrodružství. Poznámky k eseji. Praha, 2008.
-
Doporučená:
FIALOVÁ, A. (ed.). V souřadnicích mnohosti. Česká literatura první dekády jednadvacátého století v souvislostech a interpretacích. Praha, 2014.
-
Doporučená:
HRUŠKA, P., MACHALA, L., VODIČKA, L., ZIZLER, J. (eds.). V souřadnicích volnosti. Česká literatura devadesátých let dvacátého století v interpretacích. Praha, 2008.
-
Doporučená:
PŘIBÁŇ, M. (ed.). Z dějin českého myšlení o literatuře 1 až 4. Praha, 2001.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Schopnost vyššího stupně myšlení o literatuře, způsobilost hodnotit umělecké a literární dílo v kontextu soudobé literární kultury, možnost uplatnit poznatky v odborné praxi, event. i vlastní badatelské činnosti. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Hodnotící metody |
- Posouzení zadané práce
- Analýza výkonu studenta
- Rozbor produktů pracovní činnosti studenta
|
|
|
|