|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KLKS / OMCD1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KLKS
/
OMCD1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Obrazy moderních českých dějin 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
17 / 20
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Rozborem proměňujících se dobových i současných interpretací vybraných událostí a sociokulturních jevů českých dějin od počátků tzv. národního obrození do konce "první republiky" budou ukázány struktury a funkce historické argumentace a způsoby vytváření historických mýtů a stereotypů.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na semináři, vypracování a přednesení referátu na téma domluvené s pedagogem. V případě distanční výuky bude referát nahrazen odevzdáním písemného eseje.
|
Obsah
|
1/ Úvod
2/ Proměny svatováclavské tradice
3/ Husitský mýtus v moderních dějinách
4/ Slavné prohrané bitvy (Moravské pole - Lipany - Bílá hora)
5/ Baroko světlé i temné
6/ Národní obrození jako mýtus o zmrtvýchvstání
7/ Český ateismus a antiklerikalismus
8/ Národní věda mezi světem a domovem
9/ Válečná sláva Čechů
10/ České slovanství od panslavismu k rusofilství
11/ "Odrodilá šlechta" od obrození po první republiku
12/ Žena v české kultuře (do r. 1938)
13/ Muž v české kultuře (do r. 1938)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
RAK, Jiří. Bývali Čechové. České historické mýty a stereotypy. Jinočany, 1994.
-
Základní:
KUDLÁČ, Antonín K. K. (ed.). Cestami Mnémosyné. Paměť a identita v moderních českých dějinách. Pardubice, 2021.
-
Základní:
MACURA, Vladimír. Český sen. Praha, 1998.
-
Základní:
ČINÁTL, Kamil. Dějiny a vyprávění. Palackého Dějiny jako zdroj historické obraznosti národa. Praha, 2011.
-
Základní:
BENEŠ, Zdeněk. Historický text a historická kultura. Praha, 1995.
-
Základní:
RÁKOSNÍK, Jakub, SPURNÝ, Matěj, ŠTAIF, Jiří. Milníky moderních českých dějin. Krize konsenzu a legitimity v letech 1848-1989. Praha, 2018.
-
Základní:
HROCH, Miroslav. Na prahu národní existence. Praha, 1999.
-
Základní:
MACURA, Vladimír. Znamení zrodu. České obrození jako kulturní typ. Jinočany, 1995.
-
Základní:
ŘEPA, Milan (ed.). 19. století v nás. Modely, instituce a reprezentace, které přetrvaly. Praha, 2008.
-
Doporučená:
BALÍK, Stanislav, FASORA, Lukáš, HANUŠ, Jiří a kol. Český antiklerikalismus. Zdroje, témata a podoby českého antiklerikalismu v letech 1848-1938. Praha, 2015.
-
Doporučená:
ŠTAIF, Jiří. František Palacký. Život, dílo, mýtus. Praha. 2009.
-
Doporučená:
ČORNEJ, Petr. Jan Žižka. Život a doba husitského válečníka. Praha, 2019.
-
Doporučená:
LENDEROVÁ, Milena. K hříchu i k modlitbě. Žena devatenáctého století. Praha, 2016.
-
Doporučená:
ČORNEJ, Petr. Lipanské ozvěny. Jinočany, 1995.
-
Doporučená:
HAVEL, Petr, ROMAŇÁK, Andrej. Maršál Radecký, vojevůdce pěti císařů. Praha - Litomyšl, 2000.
-
Doporučená:
ČORNEJ, Petr, KOFRÁNKOVÁ, Václava a kol. Místa paměti v procesu formování moderního českého národa. Praha, 2021.
-
Doporučená:
SKLENÁŘ, Karel. Obraz vlasti. Příběh Národního muzea. Praha - Litomyšl, 2001.
-
Doporučená:
HOJDA, Zdeněk, POKORNÝ, Jiří. Pomníky a zapomníky. Praha - Litomyšl, 1996.
-
Doporučená:
KUDLÁČ, Antonín K. K. Příběh(y) Volné myšlenky. Praha, 2005.
-
Doporučená:
BEZECNÝ, Zdeněk. Příliš uzavřená společnost. České Budějovice, 2005.
-
Doporučená:
VLNAS, Vít (ed.). Sláva barokní Čechie. Stati o umění, kultuře a společnosti 17. a 18. století. Praha, 2001.
-
Doporučená:
HAZDRA, Zdeněk. Šlechta ve službách Masarykovy republiky. Mezi demokracií a totalitními režimy. Praha, 2015.
-
Doporučená:
ČORNEJ, Petr. Tajemství českých kronik. Praha - Litomyšl, 2003.
-
Doporučená:
ŠEDIVÝ, Ivan, KOLDINSKÁ, Marie. Válka a armáda v českých dějinách. Praha, 2008.
-
Doporučená:
ČERNÝ, Václav. Vývoj a zločiny panslavismu. Praha. 1995.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Studenti budou absolvováním semináře schopni se zorientovat v jednotlivých vrstvách historické kultury, zejména v kategoriích historického vědomí a povědomí, a rozlišit vědecký a publicistický přístup k dějinám a jejich role v současné kultuře a společnosti. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Hodnotící metody |
- Posouzení zadané práce
- Analýza výkonu studenta
- Prezentace
|
|
|
|