|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KLKS / SDSL2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KLKS
/
SDSL2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Středoevropská dobrodružství sl. lit.II
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Středoevropská dobrodružství slovanských literatur II
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 20
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz si klade za cíl představit studentům různých oborů zajímavé fenomény slovanských literatur novějšího období v širším kulturním kontextu. Pozornost je soustředěna na prolínání a kontakty chronologicky pojímaných literárních jevů a na jejich konkrétní uplatnění ve vývojovém rámci národních literatur moderní doby, tj. zejména od 18. století, přičemž zohledňuje také reflexe a adaptace západoevropských tvůrčích impulzů.
|
Požadavky na studenta
|
Účast na přednáškách;
zápočet je udělen na základě rozhovoru o tématu, které si student vybere a k němuž si nastuduje zvolenou literaturu (na základě vlastního výběru nebo na doporučení vyučujícího).
|
Obsah
|
1. Úvod: cíle a metodologie kurzu. Jak chápat literární dobrodružství?
2. Preromantismus: gotický román u středoevropských Slovanů?
3. Romantismus: poutníci a cesty.
4. Neobjevené a zapomenuté: slovanský romantismus a mystifikace.
5. Tzv. národní obrození ve středoevropských literaturách.
6. Existuje slovanská moderna?
7. Literatura Mladého Polska.
8. První světová válka a ztracená slovanská generace.
9. Středoevropské a jihoslovanské avantgardní směry.
10. Mezi střední Evropou a Balkánem: Miroslav Krleža a Ivo Andrić.
11. Mezi modernou a postmodernou: středoevropské a slovanské literární transformace.
12. Slovanské středoevropské literatury a nositelé Nobelovy ceny
13. Celková sumarizace: shrnutí význačnějších momentů.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
MAGRIS, Claudio. Dunaj. Životopis řeky. Praha, 2010.
-
Základní:
PETRBOK, Václav. Jak psát transkulturní literární dějiny?. Praha, 2019.
-
Základní:
PUTNA, Martin C. Obrazy z kulturních dějin Střední Evropy. Praha, 2018.
-
Základní:
ČERNÝ, Marcel a kol. Počátky novodobých literatur a metamorfózy romantismu u jižních Slovanů, Rumunů a Albánců.. Praha, 2015.
-
Základní:
HRBATA, Zdeněk. Romantismus a Čechy: témata a symboly v literárních a kulturních souvislostech. Jinočany, 1999.
-
Základní:
MACURA, Vladimír. Znamení zrodu (České národní obrození jako kulturní typ). Jinočany, 1995.
-
Rozšiřující:
TUREČEK, Dalibor a kol. České literární romantično: synopticko-pulzační model kulturního jevu. Brno, 2012.
-
Rozšiřující:
KŘEN, Jan. Dvě století střední Evropy. Praha, 2005.
-
Rozšiřující:
KUČERA, Rudolf. Kapitoly z dějin střední Evropy. Praha, 1992.
-
Rozšiřující:
VARGOVÁ, Zuzana (ed.). Koncepcie strednej Európy: antológia textov. Nitra, 2015.
-
Rozšiřující:
KUTNAR, František. Obrozenské vlastenectví a nacionalismus: příspěvek k národnímu a společenskému obsahu češství doby obrozenské. Praha, 2003.
-
Rozšiřující:
MÁCHAL, Jan. Slovanské literatury II.?III.. Praha, 1929.
-
Doporučená:
MACURA, Vladimír. Český sen. Praha, 1998.
-
Doporučená:
ĎURIŠIN, Dionýz. Osobitné medziliterárne spoločenstvá. 5, Slovanské literatúry. Bratislava, 1993.
-
Doporučená:
KOLLÁR, Ján; PUTNA, Martin C. Slávy dcera: báseň lyricko-epická v pěti zpěvích. Překlad a výklad Slávy dcery z panslavistického mýtu do kulturní historie. Praha, 2014.
-
Doporučená:
ČERNÝ, Václav; MALIŠ, Otakar. Soustavný přehled obecných dějin literatury naší vzdělanosti. D 4, Pseudoklasicismus a preromantismus, romantismus, realismus: univerzitní přednášky. Praha, 2009.
-
Doporučená:
TRÁVNÍČEK, Jiří. V kleštích dějin: střední Evropa jako pojem a problém. Brno, 2009.
-
Doporučená:
HROCH, Miroslav. V národním zájmu: požadavky a cíle evropských národních hnutí devatenáctého století ve srovnávací perspektivě. Praha, 1999.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
- |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|