|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KLKS / SETN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KLKS
/
SETN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Slovanská etnogeneze
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / 10
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je zmapovat současný stav bádání a důkladně analyzovat starší a modernější hypotézy a metodologické přístupy. Bude zároveň brán zvláštní ohled na komparaci starších dějin jiných soudobých národů.
|
Požadavky na studenta
|
Kurz bude ukončen písemným testem.
|
Obsah
|
Nejstarší prameny o Slovanech. Neolitické kultury střední, východní a jihovýchodní Evropy. Geografie střední, východní a jihovýchodní Evropy. Skytové. Gótové. Bulhaři. Vikingové. Střední a jihovýchodní evropský politický a etnický vývoj 6. století. Expanze Slovanů (první vlna). Náboženský systém Slovanů. Expanze Slovanů (druhá vlna). Průnik křesťanství u Slovanů. Gepidé, Langobardi, Bavoři. Příchod Slovanů do české kotliny.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
PODBORSKÝ, V. Dějiny pravěku a rané doby dějinné. Brno: Masarykova univerzita, 2006.
-
Základní:
PROFANT, M. - PROFANTOVÁ, N. Encyklopedie slovanských bohů a mýtů. Praha: Libri, 2000.
-
Základní:
BEDNAŘÍKOVÁ, J. - HOMOLA, A. - MĚŘÍNSKÝ, Z. Stěhování národů a východ Evropy. Praha, 2006.
-
Doporučená:
HÉRODOTOS. Dějiny. Praha: Academia, 2004.
-
Doporučená:
TŘEŠTÍK, D. Mýty kmene Čechů. Praha, 2003.
-
Doporučená:
NIEDERLE, L. O původu Slovanů. Praha: Bursík & Kohout, 1896.
-
Doporučená:
TŘEŠTÍK, D. Počátky Přemyslovců. Praha, 1997.
-
Doporučená:
SMIRNOV, A. P. Skytové. Praha: Panorama, 1980.
-
Doporučená:
CHROPOVSKÝ, B. Slované. Historický, politický a kulturní vývoj a význam.. Praha: Orbis, 1989.
-
Doporučená:
LABUDA, G. - TABACZYŃSKI, S. (ed.). Studia nad etnogenezą Słowian i kulturą Europy wczesno-średniowiecznej Tom I. Wroclaw: Ossolineum, 1987.
-
Doporučená:
GIMBUTAS, M. The Slavs. London: Thames and Hudson, 1971.
-
Doporučená:
TŘEŠTÍK, D. Vznik Velké Moravy. Praha, 2001.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Kurs je úvodní, nemá žádné specifiké předpoklady |
Získané způsobilosti |
Student po absolvování předmětu získá základní přehled o nejstarších dějinách Slovanů a je schopný se orientovat v procesu formování prvních státních útvarů v raně středověké východní Evropě (Velká Morava, Bulharská říše, Kyjevská Rus ad.). |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Demonstrace
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Analýza výkonu studenta
- Didaktický test
|
|
|
|