|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KLKS / SLJS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KLKS
/
SLJS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Jihoslovansko-polské literární kontakty
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Jihoslovansko-polské literární kontakty v 19. a 20. století
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
0 / 8
|
0 / 7
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 15
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KHV/SLJS
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Přednáška se snaží rozvíjet úvahy o vzájemných kontaktech jihoslovanských literatur s písemnictvím polského areálu. Kurz je tvořen v zásadě několika základními okruhy ? v první rovině půjde o studium meziliterárních kontaktů 15. ? 18. století, kdy společným tématem vzájemné kulturní výměny byly otázky osmanské expanze, v dalších etapách se pozornost věnuje kontaktům a recepci především polské literatury v jihoslovanských prostředích, v jejichž centru se nacházejí zvláště projevy slovanského literárního romantismu a měnící se tendence slovanské vzájemnosti. Třetí tematický celek se bude zabývat vývojem kulturního a literárního života v Polsku a jihoslovanských zemích v průběhu 20. století. Pozornost bude věnována také interpretaci literárněhistorických témat, spjatých s proměnami kulturní identity. Se zřetelem na literární vývoj bude podána typologie sociokulturního života 19. století v polském prostředí a v jihoslovanských prostředích, přičemž důraz bude kladen na jeho konvergentní i divergentní rysy.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na přednáškách, závěrečný pohovor o nastudované literatuře.
|
Obsah
|
Jihoslovansko-polské kulturní kontakty v historické retrospektivě.
Polsko-jihoslovanské kontakty ve středověku.
Společní panovníci Poláků a Jihoslovanů.
Legenda o Lechu, Čechu a Rusu a její pozdější reflexe.
Motiv osmanského nebezpečí v polské a jihoslovanské tradici.
Motiv bitvy u Varny ? Vladislav III. Varnenčík.
Zawisz Czarny ? polský rytíř protiosmanského boje.
Polští literáti 16. a 17. století o osmanském nebezpečí.
Polské cestopisy a slovanský Balkán; Simeon Lechaci (Szymon z Lechistanu); Krzsysztof Zbaraski a cesta do Cařihradu.
Barokní slavismus a Polsko. Vzájemné kontakty mezi Dubrovníkem a Polskem.
Ivan Gundulić a Polsko; Gundulićův Osman v polské tradici.
Fenomén Jan III. Sobieski ? obléhání Vídně (1683).
Reflexe polsko-tureckých válek v polském výtvarném umění; tradice polských orientalismů.
Jihoslovanští osvícenci a literáti v Polsku.
Pojetí romantismu - polská literatura a literatury jižních Slovanů a vzájemné kontakty.
Recepce Adama Mickiewicze v jihoslovanských literaturách.
Jihoslovanské literatury v Mickiewiczově kurzu Literatura słowiańska.
Jihoslovanské ohlasy polského mesianismu.
Lednové povstání 1863 a jihoslovanský kontext.
Působení polské katolické emigrace na slovanském Balkáně.
Obrozenecké překlady polské literatury v jihoslovanském prostředí.
Literární kontakty po roce 1945.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Bidlo, Jaroslav. Dějiny Slovanstva. Praha, 1927.
-
Doporučená:
BOBROWNICKA, M. (ed.). Język i tożsamość narodowa. Krakow, 2000.
-
Doporučená:
BUNJAK, P. Mickjevič i slovenska ideja, in: Slavistika, god. III. Beograd, 1999.
-
Doporučená:
MÁCHAL, J. Slovanské literatury, díl I., Matice česká - Novočeská bibliotéka. Praha, 1922.
-
Doporučená:
WOLLMAN, F. Slovanství v jazykově literárním obrození u Slovanů. Brno, 1958.
-
Doporučená:
DOROVSKÝ, I.; HRONKOVÁ, D. a kol. Slovník spisovatelů - Bulharsko.. Praha, 1978.
-
Doporučená:
KVAPIL, M.; NEDVĚDOVÁ, M. a kol. Slovník spisovatelů - Jugoslávie.. Praha, 1979.
-
Doporučená:
Durković-Jakšić, Ljubomir. Z dziejów stosunków jugosłowiansko-polskich 1772-1840. Wrocław, 1977.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Student získá představu o kulturním vývoji v jihoslovanských zemích a Polsku, na jejímž základě bude schopen interpretovat společná a rozdílná témata, jež ovlivňovala utváření kulturních identit v obou geokulturních zónách a jež mají často obecně evropský význam. |
Získané způsobilosti |
Studenti budou schopni adekvátně analyzovat literárně-kulturní vývoj sledovaných prostředí ve vzájemném průsečíku a chápat národní literaturu v širších souvislostech. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Projekce
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|